Annons
 

15 sätt att lindra stress och ångest (som inte är träning eller meditation)

Små, enkla aktiviteter kan vara tillräckligt för att lindra en del stress och ångest i vardagen. Från matlagning och broderi till onani – här är 15 sätt att slappna av.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Läs mer: Här är 11 sätt att lindra ångest och stress på naturlig väg

Alltför ofta känner vi oss stressade och fyllda av ångest och oro, och alltför ofta får vi rådet att träna. Visst, träning är bra. Men ibland är det sista man vill att ställa sig på löpbandet och svettas. Och absolut, att ta några djupa andetag och sitta stilla en stund är säkert bra. Men i stillheten har tankarna en tendens att försvinna iväg och meditation kan vara riktigt svårt.

Annons

Du har troligen några egna knep för att stressa ner efter en jobbig dag – men det skadar aldrig att lära sig några fler. Baaam har samlat 15 små vardagsaktiviteter som hjälper dig att släppa oro och ångest.

Tvätta ansiktet länge

Att pyssla om sitt ansikte är något många gärna skyndar igenom men kan vara väldigt avslappnande när det sker i lugn takt. Ta tid att tvätta av dig smuts och smink och smörj in dig med diverse serum, oljor och krämer du har till hands. Det behöver absolut inte vara många olika produkter, men låt varje grej sjunka in i hyn ordentligt innan du fortsätter med nästa. Ta tillfället i akt att exfoliera bort död hud eller lägg en ansiktsmask.

Måla

Försök att släppa idén om att det du målar ska vara ”fint”. Måla bara för att. Måla det du ser i rummet, det som dyker upp i fantasin eller från ett minne. Om det känns svårt att måla helt på fri hand finns det exempelvis olika målarböcker för vuxna som ofta är utformade för att vara avslappnande.

Laga kläder

Du vet den där jackan där tre knappar har gått av? Och byxan som har ett hål i sig? De små lagningarna som annars aldrig blir av – gör det nu. Förutom den lugnande effekten som följer av att göra något med händerna så är det tillfredsställande att bocka av en liten grej från att göra-listan.

Städa och rensa

När det är kaos inne i huvudet kan det hjälpa att rensa på utsidan. Städa, plocka undan och släng onödiga grejer som samlats på hög.

Laga mat

Det måste inte vara en komplicerad gourmetmåltid men försök att undvika halvfabrikat. Leta upp ett recept, planera och köp matvarorna du behöver och laga mat från grunden. Koncentrera dig på att smaka och dofta och låt hjärnan vila från dagens stressande tankar. Dessutom får du en belöning – en smarrig middag.

Sticka, virka eller brodera

Det är något med handarbete och hantverk som lugnar tankarna. Sticka, brodera, virka eller gör något annat med händerna som inte kräver proffskunskaper. Välj ett fint garn och börja med ett enkelt mönster. Vår systertidning Allers har flera gratis mönster.

Ge dig själv en massage

Absolut härligast är såklart om det finns någon i din närhet som kan massera dig, men dina egna händer duger fint. Ryggmassage är av uppenbara skäl svårt att fixa själv men fot- och ansiktsmassage fungerar utmärkt. Välj en kräm eller olja med en härlig och avslappnande doft och börja knåda. Den här ansiktsmassagen är till exempel väldigt avkopplande.

Gosa med ett husdjur

Om du har turen att äga ett husdjur själv – gosa sönder. Lek med, klappa och ja, till och med prata med ditt husdjur. De visar kärlek på ett självklart och obehindrat sätt och kommer inte att ghosta dig på Tinder. Har du inget husdjur själv? Fråga bland vänner och familj om du får klämma in en gosstund.

Skriv dagbok

Har det varit en kämpig dag? Skriv ner det, få ur dig alla känslor du känt under dagen och försök lämna det bakom dig. Ibland behöver vi bara få ur oss frustrationen och att skriva dagbok (eller bara skriva) är ett tacksamt utlopp.

Ta en dusch

Eller bad för den delen. Duscha riktigt varmt, riktigt länge och ta dig tiden att tvätta och pyssla om kropp och hår. Du vet hur fantastiskt det känns hos frisören när de masserar hårbotten under schamponeringen? Gör samma sak på dig själv.

Läs en bok

Skippa allt vad Netflix, dator, mobil och sociala medier heter och välj en hederlig bok. Lättsamt, spännande eller läskigt – du bestämmer. Men undvik facklitteraturen och välj något som underhåller snarare än undervisar.

Pyssla om blommor och växter

Oavsett om du har en hel djungel hemma eller två små plantor så förtjänar dina växter lite kärlek. Vattna, plantera om eller plantera nytt.

Onanera

Massera dig själv på ett annat sätt. Men allvarligt talat, att onanera gör dig lugnare, gladare och mindre stressad. Det är bara att köra.

Stryk kläder

En perfekt söndagsaktivitet. Ta fram strykbrädan och alla blusar och skjortor som behövs strykas, sätt på något trevligt att titta/lyssna på och ägna din uppmärksamhet åt ånga och pressveck.

Måla naglarna

Gör det grundligt. Klipp och fila naglarna, grunda med ett baslack innan du målar med någon fin färg. Bonuspoäng för flera färger, mönster eller glitter.

Obs! Om du har svåra problem med ångest och oro behöver du ofta mer hjälp än det här. Ta kontakt med vården för att få ordentlig hjälp och behandling.

Foto: IBL/Shutterstock