7 tecken på att du verkligen behöver en vilodag

 
 
Annons
 
 
 
 

Om du verkligen älskar att träna kan det vara svårt att ta dig tid att vila ordentligt, men för att må bra och få resultat är vilodagar extremt viktiga. Här är sju tecken på att du verkligen behöver en vilodag!

Annons

Kolla in: Är hälsa vår nya religion? Ja, det verkar så

1. Du är illamående redan efter uppvärmningen
skyword-image-242940
Att bli illamående under ett tufft bootcamp-pass är faktiskt inte så ovanligt, men om du känner dig illamående redan efter uppvärmningen är det dags att vila.

2. Du har slutat se resultat
skyword-image-242969
Tror du att du är en av de där odödliga människorna som inte behöver vila? Tänk om! Alla, inklusive elitidrottare, behöver vilodagar för att nå maximala resultat. Det är faktiskt under återhämtningsdagarna du bygger muskler. Om du tränar varje dag kan effekten istället bli nedbrytande.

Video: Övningarna som gör att du springer snabbare och längre

3. Du har snoozat tre gånger och sovit dig igenom sista alarmet
skyword-image-242962
Är du extremt trött? Sovit dåligt? Även om du faktiskt tror att du klarar av att träna kan det vara en bra idé att låta bli när du är slutkörd. Att vila och sova är många gånger minst lika nyttigt som att träna. Ta en promenad istället.

4. Du hatade varje minut av din löprunda i går 
skyword-image-242975
Det är helt okej att ha träningspass när du bara hatar världen och allt och alla ibland, men om ditt träningspass kändes tråkigt och fel även efteråt är det inte bara läge för en vilodag, utan även dags att tänka igenom ditt träningsschema. Träningen ska stå för positiva inslag i ditt liv, inte tvärtom.

Relaterat: Sju tecken på att du använder fel löparskor

5. Du har ont i dina knän, rygg och fötter 
skyword-image-242986
Det är inte en bra idé att ignorera att du har ont och träna ändå. Om du gör det kan skadorna förvärras och du riskerar att tvingas till ett ännu längre träningsuppehåll än några dagar.

6. Du har slutat få mens
skyword-image-242989
Stort varningstecken! Dags att stoppa och fråga dig själv hur du egentligen mår. Att överträna kan leda till att mensen börjar krångla och blir oregelbunden, vilket är en signal från kroppen som måste tas på allvar. Äter du ordentligt? Hård träning i kombination med ett begränsat kaloriintag kan leda till allvarliga tillstånd, som till exempel energibrist. Här är det inte bara läge för en vilodag, utan en rejäl funderare över din livsstil.

7. Du känner dig konstant orolig och har stora problem att varva ned 
skyword-image-242997
Träning har länge varit känt för att ha positiva effekter på depressioner och humörsvängningar, men om du inte tar dig tid att vila mellan varven kan effekten bli den motsatta – kroppen blir stressad och du mår dåligt.

Läs mer:
Därför kan du ta en sovmorgon utan dåligt samvete
Studie: Det här stör din sömn
Träningen som ger dig bättre sex

Foto: Shape
Av: Malin Ny