Annons
 

7 vanliga kostmisstag när du nyligen börjat träna

Fall inte för alla trender. Att äta rätt behöver inte vara så komplicerat. Vi guidar dig genom sju vanliga misstag när vi snackar kombinationen kost och träning.

 


Annons
Annons


 

Vill du också ändra hela din livsstil, typ nu? Eller har du kanske fallit för proteinhetsen? Att kombinera kost och träning är egentligen inte svårt, men det finns några vanliga fallgropar. Som till exempel att du vill för mycket, vilket både kan bli dyrt och stressande. Och kontraproduktivt.

Annons

1. Du blir besatt av protein
Vi får ofta höra att protein är lösningen på alla våra problem, typ. Förvisso är protein väldigt viktigt, särskilt när du tränar i syfte att bygga muskler. Och visst är det sant, de som tränar hårt har ett större proteinbehov. Men faktum är att majoriteten av alla som äter animaliska livsmedel som en del i sin kosthållning, får i sig mer protein än vi behöver. ”Om du äter tillräckligt med protein har du sannolikt inget behov av extra protein från ett proteintillskott och om du ändå använder det får du som bäst en minimal effekt”, skriver Jacob Gudiol, fysioterapeut, i en artikel i SvD. Så, att bara proppa i sig massor av protein är både dyrt och onödigt. Kom ihåg att en varierad kost alltid är bäst.

2. Du gör stora förändringar
Att göra flera stora förändringar samtidigt är inte alltid det bästa. Ibland är det bättre att ta en sak i taget. När det kommer till kost och träning kan det vara lockande att göra en drastisk förändring där du både tränar mer och äter bättre. Men risken med en sådan livsstilsförändring, där du exempelvis utesluter allt onyttigt, är att du inte klarar att hålla det under en längre tid. Så även om det kan kännas som en jättebra idé att endast äta broccoli och kyckling i tre månader så är det sälla det. Uteslut inte livsmedelsgrupper. Ät istället lite mindre pasta och mer grönsaker. Tänk att du ska addera nyttiga val istället för att utesluta. Och självklart kan du fortfarande njuta av en chokladkaka på fredagskvällarna.  

Springer du ofta? Kom ihåg att du behöver kompensera med mer mat.

3. Du tränar hårt och äter lite
Ser du inga resultat? Bygger du inte muskler? Eller går du ner i vikt trots att du inte vill? Antagligen äter du för lite. Det är vanligt att du fortsätter äta som du gjorde innan du började träna, eller att du äter mycket mindre trots att du kommit igång med träningen, i en ambition att gå ned i vikt. Det är dock svårt att bygga muskler om du ligger på ett kaloriunderskott. Därför är önskan om att gå ner i vikt och samtidigt få större muskler rätt svår att kombinera. Bästa tipset är att äta regelbundet och inte gå omkring och vara hungrig. I en studie från Health Science Lab i Lund där man undersökt en grupp med femtio elitidrottande kvinnor visade det sig att hälften av dem åt så lite att de riskerade allvarliga skador. De som tränar mer än fem timmar i veckan måste vara noga med att äta tillräckligt. Med för lite energi i kroppen riskerar du inte bara att skada dig, din hormonbalans kan också sättas ur spel och ditt immunförsvar riskerar att försämras. Plus att resultaten uteblir.


4. Du äter oregelbundet
Det här är viktigt för alla, vare sig du tränar eller inte. Genom att ge kroppen lagom med energi under dygnets vakna timmar, kommer du inte bara orka mer och prestera bättre, du kommer också känna dig mer nöjd och må bättre. För en aktiv individ är det rimligt att äta tre lagade mål mat och tre mellanmål om dagen, och inte låta det gå för många timmar mellan måltiderna, skriver Emanuel Widmark, näringsfysiolog, på kostakuten.se.
Om du skippar måltider tappar du i energi och kommer inte alls känna dig motiverad att göra bra val, som att träna. Många med övervikt har en historik med dåliga matvanor och mattider. Att hoppa över frukosten eller lunchen kommer inte få dig att må bättre, eller göra att du blir smalare. Du behöver inte alltid äta perfekta måltider, men ät hyfsat regelbundet.

 5. Du unnar dig något… varje gång
Du har precis börjat träna och varje träningspass känns verkligen som en triumf. Och det är det också. Men om du siktar på att gå ner i vikt är en bulle eller två efter varje träningspass ett no-no. Det är lätt att efter ett hårt träningpass känna att du nu får unna dig lite extra gott. Men satsa istället på en ordentlig och god måltid eller nyttiga snacks, som yoghurt eller avokado. Många träningsprofiler kör på 80-20 metoden. Det betyder att du äter ordentligt och bra 80 procent av tiden, och de resterande 20 procenten är det okej att äta vad du vill.

 6. Du äter för lite fett
Det finns många myter kring fett som gjort att vi blivit fett-rädda. Och visst är det inte kul när det samlas i överflöd på våra kroppar, men det betyder inte att vi inte behöver fettet. Det är tvärtom så att vi behöver äta fett, men av rätt sort. Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner. Fetterna förser oss även med livsnödvändiga fleromättade fettsyror som kroppen inte kan tillverka själv, vi måste få i oss dem via maten. De livsnödvändiga fettsyrorna påverkar en rad funktioner i kroppen, som immunförsvaret till exempel. Så var inte rädd för fett, men välj fetter av bra kvalitet.
Det hittar du bland annat i fet fisk, avokado, nötter, frön och oljor. Men glöm inte bort att äta av allt (fett, kolhydrater och protein), för att säkerställa att du får i dig av allt som kroppen behöver. Du kommer återhämta dig bättre och få ut mer av träningen.

 7. Du frossar i efter träningen-snacks
Att fylla på med specialprodukter som är avsedda att äta efter träningen är sällan nödvändigt, och om du vill ner i vikt kan det vara kontraproduktivt. Om inte annat blir det väldigt dyrt. Tänk på att det är tillskott tillverkade av företag, som säljer en bild av att deras produkter är viktiga för att nå resultat i syfte att tjäna pengar. Förhåll dig kritisk, vanlig mat och vatten räcker ofta långt. Efter en hel dag på jobbet innebär inte 45 minuter på gymmet att du måste ha ett perfekt komponerat återhämtningsmål direkt efter träningen. Att kroppen skulle ”börja äta på sin egen muskelmassa” efter en så kort ansträngning är en missuppfattning. Stressa inte. Det ska vara lätt att träna och äta.

Läs även:
Här är 5 hälsosamma (enkla) saker du borde göra varje dag

Bildkälla: Thinkstock