Annons
 

6 gröna bladgrönsaker som faktiskt är nyttigare än grönkål

Okej, grönkål är nyttigt. Men det finns betydligt hälsosammare, men mindre hajpade, grönsaker som också förtjänar publicitet. Och en plats i din smoothie.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Läs mer: Här är 5 underbara avokado-smoothies

När USA:s nationella folkhälsomyndighet Center for Disease Control rankade 47 näringstäta frukter och grönsaker hamnade gamla godingar som persilja och vattenkrasse före superstjärnan grönkål. Låt oss spana in ett gäng grymma, gröna grönsaker.

Annons

napa cabbage, Chinese cabbage, on wooden background
1. Kinakål
Kinakål är rikt på kalcium och järn, och ska ha en inflammationshämmande effekt, vilket bland annat kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar. I en studie publicerad i den amerikanska tidskriften Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, med fler än 1 000 deltagande kinesiska kvinnor, visade det sig att de som åt mest kinakål och andra så kallade korsblommiga grönsaker (till exempel broccoli och blomkål), hade 13 procent mindre inflammationsmarkörer i blodet än de som åt mindre.

Fresh Watercress isolated on white background
2. Vattenkrasse
Vattenkrasse kan eventuellt vara det närmaste vi kommer ett anti age-livsmedel. Det innehåller mycket betakaroten, som är en inflammationshämmande, kraftig antioxidant, plus över 200 procent av ditt dagliga rekommenderade intag av vitamin K per 100 gram. Den här favoriten är också rik på antioxidanten PETIC (phenylethyl isothiocyanate), som forskare tror kan förebygga cancer och till och med döda cancerceller. En studie publicerad i The American Journal of Clinical Nutrition pekar på att 85 gram rå vattenkrasse (den ska helst inte hettas upp eller processas på något sätt) varje dag kan reducera DNA-skador som är kopplade till cancer med 17 procent. Ät den som den är, i juicer, sallader eller på mackan.

Raw mangold on wooden backgound
3. Mangold
Mangold är inte bara en väldigt vacker form av bladgrönt, det innehåller massor av nyttigheter också. Bland annat lutein, magnesium och kalium. Plus gott om vitamin K och vitamin C. Mangold är rikt på polyfenoler, som räknas som en kraftfull form av antioxidant. Bland dessa polyfenoler hittar vi bland annat antocyaniner, vilka enligt studier kan skydda mot typ 2-diabetes. I en stor studie vid University of East Anglia i England analyserade man blodprov från 2 000 personer och fann att de med högst intag av antocyaniner hade lägre insulinresistens och bättre blodsockerreglering, skriver Huffington Post.


Baby Spinach
4. Spenat
Spenat – också mycket näringstätt. En portion (50 gram) av färsk spenat innehåller flera dagars behov av vitamin K och upp till 50 procent av det rekommenderade intaget av folsyra, kalium, magnesium, selen, vitamin A, C och B6.
En studie från Lunds Universitet visar dessutom att ett intag av thylakoider, ett ämne som spenat är rikt på, kan främja viktminskning. Det fungerar på två sätt. Nedbrytningen av fettet i maten fördröjs tack vare thylakoiderna, dessutom frigör de hormoner som skickar signaler till hjärnan så att ångesten minskar och känslan av tillfredsställelse ökar, vilket minskar vårt sug, skriver Sydvenskan. De testpersoner som åt spenat varje dag fick lägre blodsocker, upplevde mindre hunger och gick ner i vikt. Jämförelsegruppen följde samma kosthållning men utan att äta spenat. Så, spenat kan alltså vara en nyckel till viktminskning.

Fresh healthy romaine lettuce salad on wooden table
5. Romansallad
Ännu en höjdare på listan, bland annat tack vare höga halter av folsyra, en vattenlöslig form av vitamin B som ökar fertiliteten hos både män och kvinnor. En studie publicerad i tidskriften Fertility and Sterility fann att extra folsyra avsevärt ökade mäns spermaproduktion, skriver Huffington Post. Folsyra tros också kunna förebygga och kanske till och med lindra depressioner. Romansallad innehåller också höga halter av K-vitamin och karotenoiden lutein, bland mycket annat gott.
Så, ät mer ceasarsallad. Eller satsa på romansallad när du vill spetsa smoothien med något riktigt nyttigt och grönt.

Healthy green smoothie with celery and parsley on wooden table.
6. Persilja
Tillhör du dem som lägger persiljan, som ofta lite pliktskyldigt dekorerar våra tallrikar, åt sidan? Du borde sluta med det, för här kan vi snacka superfood. Persilja är så packat med nyttigheter att bara en relativt liten mängd kan täcka din dagliga mängd vitamin K. Persilja innehåller också en stor mängd järn och folsyra. Ja, du ser den röda, eller snarare, gröna tråden i den här artikeln, eller hur? Bladgrönt är grejen.

Eftersom persilja innehåller mycket karoten, som i kroppen ombildas till A-vitamin, kan vi också kalla det ett riktigt beautyfood. A-vitamin hjälper huden att binda fukt, och det motverkar ålderstecken och även akne. Retinol, anti age-ingrediensen som populärt används i hudvård och har en bevisad effekt, är en form av A-vitamin. Du fattar grejen. En sak till: Persiljans smak ska också vara aptithämmande, tack vare att dess rika arom sägs göra dig tillfredsställd.

Foto: Thinkstock