Annons
 

Allt du behöver veta om H&Ms nya varumärke Arket

H&M lanserar ett helt nytt varumärke under namnet Arket. Här är allt du behöver veta!

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Den här artikeln innehåller affiliatelänkar till återförsäljare. Samtliga produkter är valda av redaktionen. Läs mer om hur affiliatelänkar fungerar här.

Hösten 2017 lanserar Hennes och Mauritz ett helt nytt varumärke vid namn Arket. Arket ska inrikta sig på kvalitet och funktionell design och kommer erbjuda enkla och tidlösa kläder och accessoarer för kvinnor, män och barn samt ett utvalt sortiment till hemmet. Kollektionerna ska även kompletteras av utvalda produkter från externa varumärken, bland annat Adidas, Converse och Iittala.

Annons
Gilla Baaam på Facebook

Relaterat: Se alla plagg från H&M Conscious Exclusive 2017

– Det kommer att finnas produkter i ett brett prisspann, dock i ett något högre prissegment än H&M, med betoning på material, funktion och passform, skriver Karl-Johan Persson, vd för H&M, i bolagets delårsrapport.

I utvalda butiker ska det även finnas ett café, inspirerat av det nya nordiska köket, med fokus på naturliga ingredienser och välbefinnande.

Hösten 2017 lanserar H&M nya märket Arken som ska erbjuda erbjuda enkla och tidlösa kollektioner för kvinnor, män och barn.

På varumärkets hemsida går att se att Arkets logotyp är stilrent utformat i svart och vit. För den som vill följa Arket redan nu finns både ett nyhetsbrev att signa upp sig på, samt ett Instagram-konto vid namn Arketofficial att följa.

Så vad kommer namnet ifrån? Vid sidan av att Arket flirtar fonetisk med det engelska ordet ”market”, finns även en koppling till den svenska betydelsen av ordet.
– Det har ursprung både i den nordiska traditionen av funktionell, hållbar design och symboliserar ett blankt papper, känslan av optimism och de möjligheter vi kände när vi startade det här varumärket” säger Ulrika Bernhardtz, Arkets creative director, till Business of fashion.

När öppnar Arket i Sverige?

Den första butiken öppnar i London under tidig höst 2017. Samtidigt drar varumärket även igång onlinehandel i 18 europeiska länder. Sedan slår Arket upp portarna i Köpenhamn, precis före Sverige, uppger Affärsvärlden. Fysiska butiker ska också öppnas i i Bryssel och München.

Huvudkontoret ligger på Södermalm i Stockholm. Sedan tidigare äger bolaget varumärkena H&M, H&M Home, & Other Stories, COS, Monki, Weekday, och Cheap Monday.

Läs mer:
H&M x Coachella – se det bästa från kollektionen
Zara Larsson släpper kollektion med H&M
24 par trendiga vårskor att klicka hem inför våren 2017
Vårens största jeanstrender – 24 trendiga köp
Sommarens hetaste badmode – 20 snygga bikinis och baddräkter

Foto: H&M