Annons
 

Aye, 23: ”Jag nekades jobb på SAS för att jag bär slöja”

När Aye Valdés, 23, sökte jobb som check in-personal på SAS gick hon vidare till sista steget. Där blev hon ombedd att ta av sig slöjan – och när hon sa ”nej” nekades hon tjänsten. ”Man borde se till ens kompetens – inte ens religiösa tro”, säger Aye till Baaam.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Aye Valdés, 23, var under tisdagen på en intervju för jobbet som check in-personal på flygbolaget SAS. Efter att ha genomgått flera steg och tester i ansökningsprocessen, bland annat en inskickad video, var hon glad över att personligen få träffa rekryteringsbolaget som skötte anställningen.
– Man tänker ju att det finns en chans att vissa företag har ett förbud mot slöjor, men då borde man ju aldrig tas vidare till nästa steg från början. Och eftersom jag känner folk som bär slöja och har den tjänsten på SAS så jag antog att det inte skulle vara ett problem, säger Aye till Baaam.

Annons
Gilla Baaam på Facebook

Men när hon efter en gruppintervju kom till ett enskilt samtal informerades hon om att SAS har en policy om att anställda inte får visa religiösa symboler.
– Rekryteraren frågade mig om det finns en chans att jag kan ta av mig slöjan i tjänsten. Då sa jag att ”nej, det är inte ett alternativ för mig” och frågade att ”om detta är en policy ni har, varför fick inte jag den informationen tidigare så att jag inte hade behövt gå igenom de här stegen”. Då sa hon att de tyckte att jag har kompetensen som behövs för rollen och att de ville ge mig en chans. Men att det då krävdes att jag tar av mig slöjan.

Läs också: Sarah Delshad: Slöja eller ej, det angår inte dig


Den 14 mars i år fattade EU-domstolen i Luxemburg ett prejudicerande beslut som innebär att ”en intern ordningsregel hos ett företag som förbjuder bärandet av synliga politiska, filosofiska eller religiösa symboler utgör inte direkt diskriminering”. Enligt Aftonbladet innebär beslutet att man kan neka en anställd att bära slöja ifall man har en policy som förbjuder alla former av religiösa symboler – inte enbart muslimska.
– Om man ska säga upp någon som bär huvudduk eller för den delen kors, så måste det grunda sig i att företaget har en neutralitetspolicy som gäller alla, säger Martin Mörk, chef för processenheten på Diskrimineringsombudsmannen, till Aftonbladet då.


Fredrik Henriksson arbetar som presschef på SAS Sverige och han bekräftar att SAS har en sådan policy.
– Ja, vi har en uniformspolicy som gäller för alla medarbetare och i den ingår bland annat att vi inte tillåter varken politiska eller religiösa symboler, säger Fredrik till Baaam.

Hur påverkar det era anställda som i dag bär slöja?
– Den nya uniformspolicyn infördes i samband med att vi lanserade en ny uniform i höstas. Däremot har det alltid varit ett krav för flygande personal att inte bära några plagg som kan påverka synen eller hörseln av rena säkerhetsskäl. För markpersonal har vi inte haft den policyn tidigare men såklart kommer de som redan arbetar med detta inte att påverkas.

Fredrik vill inte uttala sig om specifika fall och heller inte kommentera Ayes situation. Däremot menar han att deras uniformspolicy är något som de är tydliga med när man i en anställningssituation går igenom tjänstens utformande och uniform.
– Vår policy gäller såklart även kors, religiösa tatueringar och alla andra typer av huvudbonader som inte är i linje med SAS-uniformspolicy. Och det är för att vi vill ha en enhetlig neutral identitet hos vår personal.


Aye valde ändå att slutföra intervjun och kände att det gick väldigt bra. Hon fick god feedback men när Aye fick tag i sin vän som jobbar på SAS fick hon återigen höra att ingen nyrekryterad får bära någon typ av religiös symbol.
– Jag tycker att det är väldigt diskriminerande och helt fel. Om man har en regel borde väl det gälla alla anställda, inte bara nyanställda. Om man sedan bortser från att de har lagen på sin sida så har de gjort de på ett fult sätt. De hade kunnat informera mig om detta tidigare och gett mig ett val redan då att slippa gå igenom hela processen.

Hon tycker även att man borde se bortom religiösa symboler när man anställer sin personal.
– Man borde se till ens kompetens – inte ens religiösa tro. Man borde inte anpassa sin policy efter folks trångsynthet. Det känns helt fel.


Beslutet har skapat stor uppståndelse i medier de senaste dagarna – och nu ger sig Gina Dirawi in i debatten. På sin Instagram skriver hon:
– Personalen på SAS får inte ihop hur de ska anställa en kompetent kvinna om hon täcker sitt hår? Dom till och med ber henne att ta av den för att ge henne jobbet. Herregud SAS, kom och möt resten av oss i framtiden. Har vi inte kommit längre?

Sånna här företag måste ju vara de tråkigaste jag vet. När vi lever i en tid då man kan prata med någon som heter Siri på sin mobil som lyssnar på vad man säger (trots att man alltid blir arg på henne för hon gör ju aldrig nått rätt) och vi har bilar som kan åka på vatten, så känns sånna här artiklar så TRÅKIGA. Tråkiga och bakåtsträvande. Vi lever i en tid då tekniken är i framkant, 2 åringar fattar hur en Ipad fungerar och kan till och med ladda ner spel men personalen på SAS får inte ihop hur de ska anställa en kompetent kvinna om hon täcker sitt hår? Dom till och med ber henne att ta av den för att ge henne jobbet. Herregud SAS, kom och möt resten av oss i framtiden. Har vi inte kommit längre? Borde vi inte sitta och tänka på viktiga frågor som handlar om hur vi ska hålla luften på vår planet ren så vi har nått att andas in om 30 år istället för att prata om sånna här okreativa och bakåtsträvande problem som folk har tjaffsat om igen och igen och igen? När ett företag börjar tacka nej till kompetenta kvinnor för att en sjal på deras huvud inte ingår i deras uniformer och de inte kan ringa en sömmerska eller betala 50 riksdaler och köpa en sjalett åt flickbarnet, så är det inte bara diskriminerande, det är dåligt företagande.

Ett inlägg delat av Gina غنى Dirawi (@ginadirawi)

Foto: Privat/IBL

Läs mer:
Caitlyn Jenners meddelande till president Trump: Ring mig
Domen: Abortvägrande barnmorskan förlorar – det här har hänt
Stockholm kan bli först i Sverige med riktlinjer mot rasistisk och sexistisk reklam