Annons
 

Pallar du inte heller en till smoothie-bild? Du kan vara drabbad av wellness-leda

Den hälsosamma livsstilen har blivit ett koncept, kännetecknat av perfektion. Hur påverkar det dig och hur ser framtidens wellness-trend ut?

 


Annons
Annons


 

Perfekt organiserade bär, stylade avokadomackor och overkligt snygga influencers posande i bikini, med någon luddig caption om att ”våga vara sig själv”. Börjar den konceptuella bilden av hälsa kännas ytlig och trött? Lite omodern? Om du håller med om det så är du inte ensam.
– Wellness-tänket, som grundar sig i att fokus ska ligga på lycka och hälsa, har övergått i en besatthet, säger Elina Gregor, PR-manager på kommunikationsbyrån Food & Friends.
– Vi överöses varje dag, varje timme av bilder och snaps på fantastiska smoothies, en avklarad mil i löpspåret innan klockan sju och annan hets som upplevs som stressframkallande moment i vardagen.

Annons

Elina Gregor, PR-manager och trendexpert på Food & Friends


Men den fräscha wellness-livsstilen visar egentligen inga tecken på att avta. Influencers med fokus på hälsa och träning har tagit över våra sociala kanaler, med ett snabbt ökande följarantal. Deras snygga, stylade bilder ger tusentals likes. Och en smygande känsla av ångest. För när vi matas med allt det perfekta föds lätt en hälsostress. Vi riskerar att blanda ihop hälsa med utseende och få en felaktig bild av hur en sund livsstil, eller en sund person för den delen, kan se ut.
– För de allra flesta, som inte tränar på elitnivå, är sju hårda träningspass i veckan med strikt rawfood och det dessutom med ständigt nyfönat hår, varken genomförbart eller lämpligt, menar Elina.

Att hälsa och träning har gått från att vara ett relativt töntigt intresseområde till att bli status är ju i grunden positivt.

Joanna Swica, populär influencer med ett stort intresse för hälsa och träning, lyfter också det faktum att wellness-trenden kan ge en skev föreställning om vad det innebär att vara hälsosam.
– Många yngre tror att en smal kropp mixat med juicedetox är en definition av hälsa. Jag har stött på flera personer inom sociala medier som ser ner på tjejer som står utanför ”Instagram-idealet” och undrat vad fasiken de gör i hälsobranschen eller hur de kan förespråka hälsa, säger hon.

Men att hälsa och träning har gått från att vara ett relativt töntigt intresseområde till att bli status är ju i grunden positivt. Unga dricker mindre alkohol och vi blir mer medvetna om hur våra kostvanor påverkar oss och vår omvärld. Det är wellness-konceptet som det ser ut idag, som kan kännas stressframkallande och ytligt – inte hälsointresset i sig.

Joanna Swica, populär influencer med ett stort intresse för träning.


Joanna är själv mätt på den polerade ytan. Hennes följare och bloggläsare får ta del av både fina bilder och en realistisk version av verkligheten, där hon inte drar sig för att röra vid svåra ämnen, som ätstörningar. Hon har inget emot snygga bilder, det är bristen på ärlighet hon vänder sig mot.
– Alla får göra som de vill, så länge man förmedlar en sanningsenlig bild. Och med sanningsenlig så menar jag inte att man måste utelämna sig själv och vara personlig, som jag har valt att vara. Men det är pisstråkigt att scrolla igenom ett konto som varvar bilder på magrutor, en grön smoothie, en perfekt grötskål och blombuketter. Det är fint, absolut, men det ger mig ingenting.


Och det är precis så hälsotrenden verkar utveckla sig. Vi vill ha en ärligare bild av verkligheten, som vi kan relatera till och känna något för. I en värld med fejknyheter, stor osäkerhet och feta filter är suget efter äkthet större än någonsin. Poängen med att följa enskilda personer, som bloggare och influencers, är ju att få komma lite närmare. Inte att dagligen konstatera att deras liv är så mycket bättre än vårt. Visst känns det som om något gått väldigt snett här?

Läs också! Kenza: ”Jag hatar träningshetsen i sociala medier”

– Man inser att det är omöjligt att i verkligheten leva i en filtrerad värld med en morgongröt mer fotogenisk än Tyra Banks. Det är inte konstigt att vi ser en motreaktion på detta överflöd av perfektion, säger Elina Gregor.
Wellness-trenden är alltså under förändring, på allmänhetens begäran.
– Många konton blir mer och mer personliga, med bilder som inte är genomredigerade och stylade i 50 minuter. Ämnen som ångest, kroppshets och utbrändhet börjar lyftas till ytan, förklarar Joanna.
– Vi lär oss att bli källkritiska och uppskatta det äkta, det genomförbara, det som funkar. Vi skiftar mot att sträva efter att må bra på riktigt, inte bara på ytan. Vi kommer att äta och röra på oss på ett sätt som är hållbart för kropp och sinne, tror Elina.


Och när det gäller stylad trendmat och spektakulära uppläggningar ser vi också ett skifte, mot det enkla och äkta. För visst känns en slarvig lasagne eller en ganska ful men god fisksoppa nästan mer intressant än en sjukt fotogenisk chiagröt numera?
– Den snygga maten ersätts allt mer av funktionella hälsolivsmedel. Vi äter tillsammans, mindre kött och mer fisk, och återgår till the basics, tror Elina.
– Vi kommer se mer av produkter som stärker hälsan och gör oss friska och pigga. Äppelcidervinäger, kefir, gurkmeja och manukkahonung tar större plats och vi ser ett fortsatt intresse för magen och tarmfloran.


Så vad händer med smoothiebowlen? Överlever den ens 2017? Jodå, Elina är övertygad om det.
– Men man gör den till sin egen, utan press på perfekt lagda kokosflingor och handplockade blåbär som polerats var för sig. Man tar det man har hemma och varierar därmed ingredienserna. Den behöver inte vara perfekt och man ska gärna ta vara på ”ful frukt” som kanske skulle ha slängts annars.

Visst är vi mer än redo?


Foto Thinkstock, privat

Läs också!
Stress eller inspiration  – hur påverkar du av fitspo?