Annons
 

Därför sover du sämre första natten på ett nytt ställe

Upplever du att sömnen är sämre första natten på en ny plats, trots att du är trött? Det är du inte ensam om och amerikanska forskare tror sig ha kommit fram till varför.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Forskare vid Brown University presenterar en möjlig förklaring till den försämrade sömnen i en ny, spännande studie.

– Studien visar att den vänstra hjärnhalvan inte sover lika djupt som den högra under den första natten vi sover borta. Men andra natten sover båda hjärnhalvorna lika djupt, berättar Stine Knudsen som är sömnexpert och konsult på Nationella kompetenscentret för neuroutvecklingsstörningar och hypersomni, NTNU, för norska KK.

Annons

– När vi sover borta håller vänster hjärnhalva oss vaken och vaktar eftersom vi befinner oss i en främmande miljö, säger sömnexperten Stine Knudsen.

Det innebär bland annat att hjärnan reagerar lättare på främmande ljud. Vi håller oss helt enkelt halvvakna för att ha koll på eventuella faror. Människan är inte den enda varelsen som sover på det här sättet. Det finns djur som har ett ännu mer extrema vaktsystem i hjärnan.

Alltid trött? Här är 3 tips som maxar din sömn

– Delfiner och ett antal fågelarter sover med en hjärnhalva i taget för att ständigt kunna hålla vakt. En teori är att dessa arter genom denna mekanism reducerar risken för att bli taga av rovdjur, säger Jelena Mrdalj som är docent vid universitetet i Bergen och sömnforskare.


Att självförsvar är anledningen till att vi sover på det här sättet är dock inte fastställt. Mrdalj forsätter:

– Det kan också bero på att vi inte ligger bekvämt i den nya sängen och att dofter och ljud är andra än de vi hör när vi sover hemma. Detta kan göra att vi har svårt att slappna av helt, vilket ökar hjärnans aktivitet.

Mrdalj berättar också att det redan är känt att sömnen kan påverkas av en rad olika faktorer och att vi emellertid sover sämre. Sömnen styrs främst av två faktorer – dygnsrytm och sömnbehov, med andra ord när och hur tungt vi sover.

– Vår dygnsrytm styrs av sömnens tidpunkt och längd, medan sömnbehovet styrs av hur länge vi är vakna. En del forskare säger att sömnbehovet kan påverkas av hjärnans hemisfärer. Andra forskare menar att vad vi gör på dagen styr hur mycket vi behöver sova.

Läs också! Enkla meditationstekniken som får dig att somna


Sov bättre första natten hemifrån – så här

Det är inte bara en undermedveten stress eller en dålig säng som försämrar sömnen. Morten Engstrøm, sömnexpert vid NTNU, berättar att störningar i rutiner och spänningar inför vad som väntar nästa dag också påverkar sömnen. Här är några tips som förbättrar din sömn.

1. På nya ställen blir det nästan alltid störningar i rutinerna till följd av en viss osäkerhet kring vad som väntar under kvällen och natten. Att försöka hålla vanorna och tydligt signalera till kroppen att det är dags att sova är ett bra tips.

2. Nervositet inför vad som ska hända nästa dag kan också påverka nattsömnen. För att lättare kunna somna är det bra att förbereda sig inför den kommande dagen. Försök även att hålla dina kvällsrutiner så gott det går.

3. Att kroppen vill vara uppmärksam på bland annat ljud på den nya platsen är det svårt att göra något åt, men det blir lättare om man håller sig till sina vanliga sovrutiner, tipsar sömnexperten Stine Knudsen.

4. Öronproppar är ett annat hett tips.


Foto Thinkstock