Annons
 

Experten tipsar: Så behåller du glädjen på jobbet i sommar

Under varma sommardagar kan det kännas extra deppigt att sitta på kontoret. Vi frågade föreläsaren Christina Stielli om hennes bästa tips på hur man är glad på jobbet – även på sommaren.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Läs mer: Johannas abort blev dokumentär: Vi måste prata om abort

I en perfekt värld skulle vi alla vara lediga hela sommaren. Lata dagar i hängmattan, bad vid kusten och sena sommarnätter – njuteriets högsäsong är onekligen nu. Men de allra flesta behöver jobba även under sommaren och har inte oändligt med semesterdagar att plocka ut, eller inga alls. Så hur gör man för att knega på under sommarmånaderna utan att kollapsa i en deppig liten hög?

Annons
Gilla Baaam på Facebook

Vi frågade föreläsaren och författaren Christina Stielli och hur man behåller glädjen på kontoret under fina sommardagar. Hon menar att det största hotet mot att du ska må bra på jobbet är en syssla många ägnar sig åt – att gnälla.
– Det finns mycket man kan gnälla över – och det är det många som gör. Det smittar kollegor och kommer bara att bekräfta att det är precis så jävligt som du säger, säger Christina.


Föregå med gott exempel och försök uppskatta det du har istället för att beklaga dig över allt som är fel. Christina tipsar även om att njuta så mycket det går – även på jobbet.

– Ät lunch och fika ute i solen. Sitt ute och jobba om det finns möjlighet. Försök leva lite som på semestern fast du är på jobbet.

Att ta vara på de ljusa, långa sommarkvällarna är ytterligare ett sätt att boosta sommarkänslan. Ta med dig familj och vänner och ät middag ute i det gröna.

Är det snarare din kollega som gnäller över tillvaron? En negativ kollega kan lätt sluka andras energi och dra ned stämningen på hela kontoret. Christinas råd är att, om det går, undvika personen. Är det omöjligt? Då är det okej att säga till.

– Börja alltid med jag. Till exempel ‘jag mår så dåligt när du går runt och gnäller på allt’. Det brukar folk förstå. När vi gnäller är det ganska sällan som vi inser att vi gör det. Vi ska ge varandra energi, inte ta.


Christina menar att glädje på jobbet bidrar till vår allmänna hälsa. Om vi är glada så mår vi bra – och med det följer många fördelar.

– Du presterar bättre på jobbet och är trevligare mot andra. Det är lättare att skapa kontakt med andra människor. Du samarbetar mycket bättre och har en balans på jobbet. Det är också svårt att stressa när man mår bra och känner sig glad, och just stress är ett problem vi har idag, säger hon.

Läs mer: Jenny och Robert delar hem och jobb – så är det att starta eget med sin partner


Men att känna glädje på jobbet handlar, enligt Christina, till stor del om din egen inställning.

– Det är som att ta en multivitamin för skiten man drabbas av i livet. Om vi inte gör det börjar vi ofta älta saker vi tycker är orättvisa vilket leder till att vi blir sjuka och deprimerade. Du blir inte så attraktiv för omgivningen och får färre sociala relationer som påverkar dig rätt ordentligt.

Och när semstern är runt hörnet är det bra att försiktigt dra ner på jobbtempot veckan innan semestern. Det kan handla om att inte ha några möten efter klockan 15 och att inte ta några telefonsamtal sista dagen. Det pratas ofta om att stegvis trappa upp arbetstempot första veckan efter semestern men Christina menar att det är lika viktigt att trappa ned inför semestern.

För dig med separationsångest finns det flera sätt att förlänga semesterkänslan även efter ledigheten.

– Ha ett paraply i kaffemuggen om du känner att det är härligt. Ät lunchen ute, fika ute. Sitt uppe på kvällarna och prata med kompisar. Om man har barn kan man dra lite på läggtiderna och låta de komma in i tempot försiktigt. Vi ska må bra hela tiden och inte bara på semestern.

Foto: Pressbild, IBL