Annons
 

Glöm superbär och fruktsmoothies – här är höstens hetaste hälsotrender

Ny säsong – nya vindar som blåser i hälso- och träningsvärlden. Baaams Karin Nordin listar trenderna det snackas om just nu.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Träningsformen:
På sand

Den senaste fitnesshajpen i Los Angeles är sandträning. Med punchlinen ”Soft sand, hard bodies” marknadsför nya it-gymmet Sandbox Fitness i LA sin verksamhet. Tanken är svettig, högintensiv styrketräning. Sanden bidrar med stärkande motstånd och skonsam dämpning.

Annons

Crunchiga chipa på rädisa, gott som snacks eller salladstopping.

Snacksen:
Hälsochips 2.0

Varför stanna vid grönkål? Rädisan, som enligt många är lite svår med all sin skärpa, kommer faktiskt till sin fulla rätt precis så här – ugnsrostad som crunchig topping på en sallad. Andra bra chipsgrönsaker är morot och brysselkål.

Få andra livsmedel är mer ute än långväga superbär, typ acai och goji.

Drinken:
Blåbärsmargarita

Få andra livsmedel är mer ute än långväga superbär, typ acai och goji. Nu handlar allt om nordiska godingar, som lingon och blåbär – ännu nyttigare och betydligt mer klimatsmart. Den hetaste cocktailen gör du på just blåbär, vilket är helt i linje med trenden som kallas booze with benefits. Drinkar med grönsaksinnehåll är en annan trend i samma familj. Fler barer ersätter frukt med smaksättningar från paprika, fänkål och majs. Toppen för dig som aldrig varit ett fan av söta drinkar eller som vill försöka väga upp alkoholens skadeverkningar med antioxidanter.

Booze with benefits: Blåbärsmargaritha (som självklart kan göras alkoholfri).

Frukosten:
Muffins

Om det är något vi lärt oss på Pinterest så är det att man kan göra det mesta i en muffinsform. Dagens första mål är naturligtvis inget undantag. Lämpliga ingredienser är ägg, grekisk yoghurt, ost och grönsaker. Sötare muffins med havregryn, banan, äpple och kanel eller bär passar också utmärkt.

Nu skiftar våra smoothies färg – från klart och fruktigt till murrigt och nedtonat. Tänk dig en fyllig, hälsosam smoothie på kaffe och banan

Smoothien:
Kaffe

Nu skiftar våra smoothies färg – från klart och fruktigt till murrigt och nedtonat. Tänk dig en fyllig, hälsosam smoothie på kaffe och banan – ett perfekt sätt att inta morgonens koffeindos.

Recept: Kaffe-smoothie
(1 portion)

* 2,5 dl valfri mjölk eller naturell yoghurt
* 1 mogen banan
* 1 shot espresso
* 2 msk kakao (gärna rå)
Toppa med: Kanel, kakao, kaffebönor eller kakaonibs

Gör så här:
Mixa allt till en jämn smoothie och häll upp i ett glas. Pudra över kakao eller kanel. Servera gärna med is.

Smoothie och kaffe – det bästa av två världar?

Ingrediensen:
Kikärtsspad

Nästa gång du öppnar en burk kikärtor, tänk efter två gånger innan du tömmer den. Enligt många matexperter och veganer är spadet som blir över helt magiskt att använda till matlagning och bakning. Känt som aquafaba eller, lite enklare, kikärtsspad, kan det användas som vegansk ersättning för ägg och äggvita i till exempel maränger, chokladmousse, skummiga cocktails, aioli, pannkakor och majonäs.
Tips! Ett ägg är ungefär tre matskedar äggvita, så du kan enkelt ersätta varje ägg med tre matskedar kikärtsspad.

Träningskläderna:
Mjukt

Okej, kompressionstightsen är fortfarande överlägsna när vi snackar funktion. Men trendmässigt rör vi oss mot en softare silhuett, tänk mjukisbyxor, hoodies, matta material, cashmere och allt som känns mjukt och lite avslappnat.


Foto Thinkstock

Läs också! Hitta lugnet i höst  – här är fem effektiva pulssänkare