Annons
 

Har du järnbrist? Här är tecknen – och 8 saker du behöver veta

Järnbrist är enligt WHO det vanligaste bristtillståndet i världen efter proteinbrist. Men de flesta märker ingenting förrän bristen är mer uttalad, eftersom symptomen kommer smygande. Här är några saker som är bra att veta.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

1. Det är väldigt vanligt

Ungefär var tredje kvinna i fertil ålder lider av järnbristanemi, enligt Läkartidningen. Symptomen är generella, varför många inte känner till att de behöver mer järn. Järnbrist leder ofta till blodbrist eftersom järn är avgörande för att kroppen ska kunna bilda nytt blod. När blodbristen beror på järnbrist kallas det järnbristanemi.

Annons

Varför så många kvinnor drabbas av järnbrist beror på att vi förlorar blod varje månad när vi har mens.


2. Du blir trött

Ett vanligt tecken på låga järnnivåer är att du inte riktigt har samma ork som vanligt, en känsla som ofta kommer smygande vilket gör att de flesta inte märker att någonting är annorlunda förrän symptomen blir mer uttalade. Ju större bristen är, desto tydligare blir tecknen. Yrsel, andfåddhet, huvudvärk, öronsus och hjärtklappning kan vara symptom på järnbristanemi, enligt 1177.


3. Mens är en vanlig orsak…

… Några andra exempel på bakomliggande orsaker till järnbrist är dålig kosthållning, hård träning, inflammatoriska sjukdomar och blödningar från mage och tarm.

Vid graviditet och efter att ha fött barn behöver många kvinnor extra järn, rådgör med din barnmorska.


4. Sorry, spenat

Du har säkert hört att grönsaker som spenat, persilja och broccoli är rika på järn. Det stämmer visserligen, de är järnrika – för att vara växter. Men det järn som finns i vegetabilier är så kallat icke-hemjärn, vilket vår kropp har mycket svårare att ta upp än så kallat hemjärn, som endast finns i animaliska produkter. Du behöver äta nästan två kilo spenat för att täcka ditt dagsbehov av järn, vilket kan jämföras med blodpudding där ett par skivor räcker för att fylla dagskvoten.

Läs också! Blir barn höga av socker? Läkaren krossar hälsomyterna


5. Men C-vitamin hjälper

Vegetarian? Vegan? Eller äter du bara lite mindre kött? Det innebär att du behöver planera din kost extra noga för att få i dig tillräckligt med järn. Vår vän C-vitamin ökar kroppens förmåga att tillgodogöra sig järn ur kosten, genom att kombinera järnrika vegetariska livsmedel med något C-vitaminrikt så underlättas upptaget. Satsa på C-vitaminrika favoriter – frukt, bär och grönsaker som paprika och vitkål är bra C-vitaminkällor.


6. Mjölk kan vara en järntjuv – det gäller även kaffe

C-vitamin hjälper alltså kroppen att ta upp järn från det du äter. Kaffe jobbar precis tvärtom, och kan istället begränsa järnupptaget. Kalciumrika livsmedel, som till exempel mjölk, har samma bromsande effekt. En kaffe med mjölk precis efter en din järnrika frukost eller när du tagit järntillskott är alltså ingen bra idé. Vänta gärna ett par, tre timmar innan du njuter av din kopp.


7. Hej hemjärn

Det finns alltså hemjärn och icke-hemjärn. Kroppen har lättare att ta upp hemjärn, och hemjärnskällorna är också rikare på järn. Genom att kombinera icke-hemjärn med hemjärn så ökar järnupptaget.

Bra källor till hemjärn är rött kött i allmänhet och inälvsmat i synnerhet (grattis till dig som gillar lever!). Näst bäst är vitt kött som till exempel kyckling och kalkon. Fisk, helst fet fisk som lax och tonfisk, är också helt okej järnkällor.


8. Så fyller du på järnförrådet

Om du misstänker att du lider av järnbrist så är det bra att gå till vårdcentralen för en check, vilket görs genom ett enkelt blodprov. Ofta brukar behandlingen bestå av en kombination av järntabletter och kostjusteringar. Personer som har järnbrist tar upp järn snabbare än andra, men trots tabletter och optimerad kost så kan det dröja innan järnvärdet går upp till önskad nivå.

Vid svårare brist kan du få intravenöst järn, rakt in i blodbanan med en spruta. Då blir du snabbt piggare.

Om du lider av allvarlig blodbrist kan blodtransfusion vara aktuellt.


Läs mer! Kosttillskott – är det nödvändigt?

Källor: 1177, Läkartidningen, Internetmedicin, Mediabas


Foto Thinkstock