Annons
 

Hitta lugnet i höst – här är 5 enkla stressdödare som hjälper snabbt

Vi säger ofta att vi borde stressa mindre, men faktum är att få av oss gör något konkret åt våra hetsiga vardagar. Dags att ändra på det – här är tipsen.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

1. Börja med en ny vana

Du behöver inte gå en kurs i buddhistisk zenmeditation eller åka på en dyr finn dig själv-resa i obygden för att få stressnivån att sjunka. Stresshantering handlar mycket om att ersätta stresshormoner med må bra-hormoner, så fundera på de där enkla sakerna som gör dig glad – vilka är de? Kanske en extra god frukost framför morgonnyheterna en halvtimme tidigare, med tända ljus? Att köra lite youtube-yoga ett par kvällar i veckan eller köpa en extra god kaffe på väg till jobbet är lätta glädjekickar som kan göra större skillnad än du tror.

Verkar det krångligt? Du kan lätt börja med mindfulness på egen hand, redan idag.

Annons

2. Testa enkel mindfulness

Studier på friska personer har visat att mindfulnessträning och andra typer av meditation medför positiva psykologiska effekter och reducerad stress, skriver Läkartidningen.

Idag används mindfulness inom sjukvården, som en teknik att lindra bland annat stress, sömnbesvär och ångest. De flesta utförda undersökningar kring mindfulness har gjorts på personer som lärt sig metoden efter ett särskilt program som kallas Mindfulness Based Stress Reduction, MBSR. Programmet skapades ursprungligen i USA för att behandla stressproblem.

Verkar det krångligt? Du kan lätt börja med mindfulness på egen hand, redan idag. Allt handlar om att vara närvarande, här och nu, och att acceptera jobbiga känslor och tankar som en del av livet.

Nyfiken? Modern mindfulness – därför är det så bra

Öva på att bli mer närvarande genom att göra vissa moment lite extra eftertänksamt. Till exempel: Lägg märke till de där små vardagsdetaljerna som annars bara passerar medan du har fokus längre fram. Låt fokus vara på nuet istället. Lägg märke till doften av kaffet när du fixar frukost, och tänk på hur det känns att hålla i och skära upp brödet. Lägg märke till din andning när du sitter på bussen, lägg en hand på magen och reflektera över hur det känns. Bara sådana enkla små övningar är bra exempel på mindfulness.

Läs också! Här är 15 sätt att lindra stress och ångest


3. Samla social energi

När livet snurrar snabbt och kraven hopar sig känner du kanske inte för att umgås med någon efter jobbet. Du vill bara dra dig undan och vara för dig själv, vilket också är viktigt ibland. Men du behöver stöd och energi från din omgivning. Vid socialt umgänge frigörs må bra-homonet oxytocin, vilket bland annat minskar utsöndringen av kroppens stresshormon kortisol. Berätta att du känner dig stressad så dina nära och kära förstår din situation och kan hjälpa.

Missa inte! Lizet kollapsade av ångest och stress – läs om vägen tillbaka


4. Checka kravlistan

Vem ställer egentligen alla de där kraven du känner? Är det du själv? Eller behöver du ta ett snack med din arbetsgivare? Om kraven kommer från dig behöver du utvärdera dem och fundera över om de verkligen är rimliga. Prata gärna med någon du litar på om det här, och fundera ut vilka punkter på din kravlista som bör strykas eller prioriteras ner.


5. Var snäll mot din kropp

Att kropp och psyke hänger ihop är knappast en nyhet, men ändå något som vi lätt glömmer. I perioder präglade av stress, när vi egentligen behöver bra mat och goda vanor mer än någonsin, är det lätt att börja slarva med hälsan. Det leder till ännu mer stress. Tänk att du ska ge dig själv bästa tänkbara möjlighet att samla energi när du har det lite tufft. Det innebär att du behöver äta så näringsrikt som möjligt, röra på dig mer och försöka få ordentligt med sömn. Enligt en stor studie vid Sahlgrenska akademin i Göteborg klarar vältränade människor stress bättre – ännu en anledning att prioritera de där promenaderna eller löprundorna.

Läs mer om stress och träning! Vältränade klarar stress bättre


6. Beautyboosta

Japp, spa-anläggningar finns av en anledning och det är inte bara för att vi ska bli snyggare. Att skämma bort dig själv genom att satsa på härliga ytligheter skänker ofta en känsla av lugn och välbehag. Många mår faktiskt lite extra bra på insidan, av att ta hand om utsidan. Så lyxa till det med en len ansiktsmask. Eller köp en eterisk badolja (klassikern lavendel sägs ha en lugnande effekt) och sjunk ner i ett lite för varmt bad. Mindfulness i sin skönaste form!

Testa! Gör din egen exfolierande ansiktsmask – med bara två ingredienser


Foto Thinkstock