Annons
 

Knepen som gör löpningen lättare (även för dig som inte gillar att springa)

Ibland kan det kännas extra tungt att ge sig ut och springa. Vi ger tipsen som får löpträningen att kännas mycket lättare!

 


Annons
Annons


 

Boka biljetter till The Color Run nu!

Fokusera på distans istället för tid
Om du har bestämt dig för att springa i 45 minuter – vet du att du måste springa i just 45 minuter. Gillar du inte att löpträna kan klockan då gå väldigt sakta. Om du istället har en distans som mål kan du, om du vill, öka farten för att få passet avklarat snabbare!

Annons

Sätt upp delmål
Sätt upp ett mål för hur långt du vill springa sammanlagt under hela veckan och se sedan varje pass som ett delmål. Om varje löprunda bara är en liten del av ett större veckomål lurar du hjärnan lite och det känns inte lika jobbigt att köra ett pass.

Gör squats
En studie som gjorts vid Norwegian University of Science and Technology visade att om du gör squats tre gånger i veckan effektiviserar du din resursåtgång vid löpning. Detta gör att du inte blir trött i benen lika snabbt, vilket kommer göra löpningen lättare och du kommer kunna springa längre.

Tänk till när du väljer musiken
Fundera på när under din löprunda du burkar tycka det känns tyngs och lägg dina favoritlåtar där i spellistan. Är det segast i början eller är det kanske tre fjärdedelar in i passet du brukar ha det som kämpigast? Att lyssna på din favoritartist kommer garanterat göra dessa stunder lättare!

Skingra tankarna och lura hjärnan
Om du lyssnar på en podcast eller en spännande ljudbok är det faktiskt lätt att ”glömma bort” att du är ute och springer. Eller varför inte ta kontakt med orienteringsklubben där du bor och testa ett orienteringspass? När du springer och letar efter kontroller har hjärnan något annat än själva löpningen att fokusera på. Ett perfekt tips till dig som inte älskar själva träningsformen.

Spring med en kompis
Det är mycket roligare att springa om du har någon bredvid dig. Det är dessutom lättare att hålla högt tempo och ni kan peppa varandra när det blir segt. Ni kan också utmana varandra, vilket kommer få er båda att prestera maximalt!

Sätt en belöning
Tänk ut en sak, medan du springer, som du ska göra efter ditt träningspass. Det kan vara att ta en extra varm dusch eller att äta en god middag. Tänk sedan på att varje steg du tar är ett steg närmre din belöning!

Missa inte Så tänker du dig stark

Läs mer:
”Är träningsdrycken farlig för hjärtat?”
Så undviker du träningsskador – naprapatens bästa tips
Därför behöver löpare göra yoga

Bildkälla Fitnessontoast.com