Annons
 

Glow, skarpare hjärna och bättre sex – 12 bra saker som händer när du börjar träna

Behöver du en motivationskick? Här är tolv fantastiska träningsfördelar som tar dig ur soffan, till gymmet. Du kommer bli något av en supermänniska, om vi ska förlita oss på vetenskapen (och det ska vi väl?).

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Sexlivet blir bättre

Fysiskt aktiva ligger mer enligt flera studier, bland annat en från San Diego University i USA som visade att de testdeltagare som tränade hade 30 procent mer sex och 26 procent fler orgasmer än de som inte tränade. Anledningen? En ökad produktion av lyckohormoner och testosteron är en rimlig förklaring. Plus att självkänslan, en nog så viktig faktor bakom ett bra sexliv, också har visat sig öka med hjälp av träning.

Annons

Värt att nämna när vi snackar sambandet mellan sexlust och träning är att det gäller en normalnivå, mycket hård träning lär ha motsatt effekt.

Glow!

Motion har inte bara har en bromsande effekt på hudens åldrande – det verkar till och med kunna föryngra redan åldrad hy. Hur och varför? Jo, när du tränar frisätter dina muskler en rad olika proteiner, och forskare vid McMaster University i Ontario, Kanada har upptäckt att ett av dem får hudcellerna att öka både kollagenproduktion och cellförnyelse. Resultatet? Synbart yngre hy. Precis det där som alla dyra krämer lovar men sällan lyckas leverera. Effekten gäller konditonsträning, och deltagarna i studien cyklade.

Träning vs anti age-kräm? Här är motionsformen som får dig att se flera år yngre ut

Simpel stress-detox

Modern forskning visar att träning, framförallt konditionsträning, är effektivt mot stress – så pass effektivt att det skulle kunna jämföras med ett vaccin mot utbrändhet. Enligt en ny studie från Sahlgrenska akademin i Göteborg är individer med bra kondition bättre skyddade mot stress än sina mer otränade kompisar.

Läs mer! Forskning visar: Vältränade klarar stress bättre

Och mindre ångest

Tung forskning har flera gånger bevisat sambandet mellan psykisk hälsa och träning. I en undersökning vid Karolinska Institutet  jämfördes fysisk aktivitet, internetbaserad kognitiv beteendeterapi och traditionell behandling. Resultaten visade att fysisk aktivitet var bättre mot depression är traditionell behandling och lika effektivt som internetbaserad kognitiv behandling. Träningen visade sig dessutom ha en långtidseffekt.

Ökad sömnkvalitet

Att sova gott har en rad fördelar, eller vad sägs om att du presterar bättre, blir snyggare (japp, det är bevisat) och att risken för sjukdomar minskar? Genom träning förbättras din sömn avsevärt, ett samband som blir tydligt i forskning, bland annat i en amerikansk studie för the National Sleep Foundation. I undersökningen visade det sig att inaktiva sover sämst och att sömnkvaliteten ökade i takt med träningsintensiteten. Så work it!

Testa! Sov dig i form med nya gymtrenden

Sötsuget försvinner (well, typ)

Träning är effektivt mot sötsug. Dessutom minskar risken att drabbas av diabetes typ 2 med 30-40 procent för kvinnor som tränar minst 150 minuter per vecka, enligt en dansk studie. Forskarteamet menar att den bästa träningen är en mix av kondition och styrka, men kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av. Även lättare motion, som promenader, gör skillnad.

Större kreativitet

Vill du bli lite mer briljant? Den som kommer med smartaste idéerna på mötet eller längtar du efter att komma på en story till den där bästsäljaren? Ja, du gissade rätt. Vägen dit stavas träning. Det finns en hel del forskning som klargör kopplingen mellan just kreativitet och fysisk aktivitet, bland annat en amerikansk studie.

Dina kläder sitter bättre

Ja, hela du blir snyggare. Frågor på det?

Starkare självkänsla

Att kropp och psyke hör ihop är ett gammalt påstående vars relevans bevisas om och om igen, bland annat i en svensk studie från Karolinska Institutet. Enligt studien krävs inte supersvettig träning för att få resultat, även rätt soft motion hade effekt på kroppsbild och självkänslan i allmänhet.

Lugnare mage

Okej, löparmage är inte ett roligt fenomen men om vi bortser från det så är motion effektivt mot de flesta magproblem. En studie vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och Alingsås lasarett visade att IBS-patienter mådde bättre med minskade symptom, som till exempel smärta och svullnad, vid ökad fysisk aktivitet.

Hjärnan blir skarpare

Och effekten är omedelbar. När blodcirkulationen till hjärnan ökar blir du genast lite skarpare och mer fokuserad. Effekten sitter i även efter passet och på längre sikt kan fysisk aktivitet bidra med fler hjärnceller och ett bättre kopplingsmönster i hjärnan. Påståendet att du blir smartare av träning är alltså inte en överdrift.

Läs mer! Träna dig smartare – hjärnforskaren förklarar hur

Chansen att leva länge ökar

Okej, finare hy, skarpare idéer och mer sex i all ära. Men den största hälsovinsten med en aktiv livsstil är att dina chanser till ett långt liv ökar. Bland annat minskar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom, cancer, demens, diabetes och en lång rad andra svåra sjukdomar.

Läs också! Hitta lugnet i höst – här är 5 enkla stressdödare 


Foto Thinkstock, IBL