Annons
 

Pepsi var inte först – här är tre andra gånger reklamvärlden har fuckat upp

Pepsireklamen med Kendall Jenner är knappast först att trampa i klaveret. Baaam blickar tillbaka på tre andra reklamer som kritiserats för sin tondövhet.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Läs mer: Någon sa ”hora” – men vad bråkar egentligen Camilla Läckberg och Little Jinder om?

Pepsis kritiserade reklam med Kendall Jenner är långt ifrån den enda gången då ett företag hånats och kritiserats för sättet de väljer att marknadsföra sina produkter. Rasism, sexism, homofobi och en hel del andra problematiska saker har genom åren synts i reklamer, på mer eller mindre uppenbara sätt.

Annons

Baaam har listat tre andra reklamer som inte riktigt har fattat grejen.

Sony

2006 gjorde spelföretaget Sony reklam för sin nya, vita Playstation Portable på ett tveksamt sätt. Reklamen föreställer en vit kvinna som på ett hotfullt sätt greppar tag i en svart modells ansikte med texten ”PlayStation Portable White is coming”.

Reklamen anklagades för att vara rasistisk och bilden på den över tio år gamla reklamen har åter igen spridits på Twitter efter Pepsi-kontroversen.

2006 förklarade Sony reklamen med att bilderna skapades endast med syftet att visa kontrasterna i färgerna på de olika Playstation-konsolerna.

Dolce & Gabbana

Det italienska modeföretaget fick kritik efter en reklamkampanj 2007. Bilden som fick mest uppmärksamhet föreställer en barbröstad man som fysiskt håller ner en kvinna mot marken medan tre andra män ser på.

Kritiker menade att reklamen romantiserar och sexualiserar gruppvåldtäkt. Till slut drogs reklamen in och förbjöds från att publiceras i italienska tidskrifter.

Läs mer: Nu blir Heath Ledgers liv dokumentär – se trailern här

Nivea

Den mest aktuella reklamen i vår lilla lista är den som Nivea nyligen släppte. På företagets Facebooksida riktad mot Mellanöstern gör man reklam för en deodorant som inte ska lämna några märken på svarta eller vita kläder.

Bilden föreställer en kvinna med ryggen mot kameran och texten ”White is purity”. Reklamen har väckt ilska på sociala medier och Nivea har anklagats för rasism, samtidigt som bilden har spridits bland högerextrema Twitterkonton.

Efter kritiken har Beiersdorf, företaget som äger Nivea, tagit beslutet att dra in annonsen och bett om ursäkt.

Foto: Pepsi, Dolce & Gabbana