Annons
 

Sofias superknep: Så gör du morgonträningen till en vana (jo, det går)

Personliga tränaren och kostrådgivaren Sofia Johansson delar med sig av knepen som får dig ur säng – och i form!

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Av: Charlotta Flinkenberg

Har du också svårt att förlika dig med alla hurtiga fitnesstyper på Instagram som glatt dokumenterar sin löprunda klockan 05.11? Är du ändå sugen på att få dagens träningspass avklarat innan du sätter igång med övriga aktiviteter som äter upp din tid?

Annons

Att träna på morgonen är oftast den mest effektiva tiden i ett späckat schema. På lunchen ska du hinna äta och göra ärenden. Det kan ta för mycket tid med transport till och från gym samt dusch och ombyte på så kort tid. På eftermiddagar och kvällar går inte sällan tiden åt till sociala aktiviteter och praktiska ”måsten” som att handla, laga mat, städa, tvätta, titta på Netflix… Ja, du vet precis.

DSC_4176
Baaam har med hjälp av personliga tränaren och kostrådgivaren Sofia Johansson tagit fram expertknepen som får dig ur säng – och i form!

Sofias 7 superknep för morgonträning

Redigera dina sovrutiner

– Om du vanligtvis går och lägger dig runt tolv eller ett på natten är det inte så troligt att du plötsligt ska lyckas somna klockan tio. Börja med att lägga dig en kvart tidigare varje kväll. Sedan ytterligare en kvart. Och så backar du sovtimmarna så pass mycket att du får ihop ungefär 7-8 timmars sömn innan du går upp.

Förberedelser = A och O

– Det går inte att lägga sig och tänka: ’Vi får se om jag orkar träna imorgon’. Då kommer du garanterat att trycka på snooze-knappen och skjuta upp det. Planera och bestäm dig. Förbered kläderna dagen innan, lägg fram dem bredvid sängen, packa väskan och gör i ordning en frukost som väntar på dig i kylen, tipsar Sofia Johansson.

Skaffa en träningspartner

– Är ni två så är det skönt att kunna peppa och pusha varandra. Vet du att kompisen står och väntar utanför gymmet, eller vid vägkorsningen för en powerwalk, är chansen större att du tar dig dit än att du låter bli.

Träna hemma

– Byta till träningskläder, packa handduk, duschgrejer, smink, ombyte efteråt samt stå och trängas i omklädningsrum och eftersvettas bland alla hårtorkar… Man vill ju somna om direkt i ren protest! Kanske kan du vara lite mer realistisk i din träningsambition för morgonpassen? Har du svårt att ta dig iväg till gymmet, så träna hemma istället. Med hjälp av kroppsviktsövningar och/eller lättare redskap kan du komma hur långt som helst i vardagsrummet eller sovrummet, råder Sofia Johansson.

ThinkstockPhotos-475037438

Outa dina planer

– Berätta glatt i sociala medier om dina planer med morgonträningen. Inte varje gång, eftersom det kan bli tjatigt att läsa för dina följare, men det känns jobbigare att ställa in ett pass du kvällen innan berättat att du sett fram emot att göra. Det kan bli som en sorts avtal, vilket kan vara en morot trots att sängen lockar, säger Sofia.

Självpeppa

En grym playlist på Spotify, en ny duschtvål eller bodylotion med ljuvlig doft som du kan njuta av efter passet, ett par skor du får köpa åt dig själv om du genomför tio morgonpass – hitta saker som peppar dig. Kom ihåg att man aldrig ångrar ett genomfört pass!, påminner PT-Sofia.

Ha inte så bråttom

Fail to plan and plan to fail, heter det ofta i träningssammanhang. Och visst – planeringen är din räddning när det gäller morgonworkout. Men du behöver även en plan för de dagar när träningen gick åt helsike, eller när du verkligen inte förmådde att gå upp i beckmörker och kyla. Att träna tidigt ställer högre krav på dig så därför bör du inte bli besviken eller vara för hård mot dig själv när du inte lyckades. Man måste ge morgonträning lite tid. Döm inte ut det efter första försöket. Att ändra på sina vanor och rutiner är inget man gör över en natt. Det måste få ta tid, så ha inte bråttom och ge inte upp!, tipsar Sofia.