Annons
 

Så här ser du fräschare ut på 5 dagar – utan diet eller träning

Här är knepen som sopar bort spåren efter ohälsosamma vanor och får dig att se – och känna dig – som hälsan själv på bara ett par dagar.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Har en dekadent sommar satt sina spår? Sämre matvanor, lite mer alkohol än vanligt och mindre sömn? No worries, du är inte ensam om det. Och det är faktiskt viktigt att ibland släppa allt och bara ha kul.

Annons

Dessutom behöver du inte ens slita hårt för att snabbt känna dig fräsch igen efter en tids lite mindre hälsosamt liv. Dags att göra några enkla förändringar och ge ditt mindset en uppdatering.

1. Testa en ansiktsmassage

Festat lite för mycket på sistone? En lymfdränerande ansiktsmassage kan vara vad du behöver. Förespråkarna menar att det gör stor skillnad och att ansiktet får ett mini-lyft. Antingen går du på ansiktsbehandling och låter ett proffs göra jobbet, kanske i samband med en lystergivande ansiktsbehandling, eller så fixar du det själv. Youtube är fullt av videor som guidar dig rätt.

2. Minska på alkohol, socker och salt
Fortsätt njuta av livets goda, inklusive godis, vin och chips, bara med lite mer… måtta. Dra ner på alkohol, socker och salt – i den ordningen. Just de utseendemässiga bieffekterna av alkoholen kommer försvinna först, inom något dygn, och när det gäller resten kommer du se lite fräschare och mindre svullen ut redan efter tre, fyra dagar. Kombinera med extra mycket sömn för större effekt.

Dumpa gärna alkoholintaget helt under en period. Njut av den sköna boost du får, inifrån och ut, om du vanligtvis brukar festa på helgerna.

25.EXME65

Ersätt drinkar och vin med smoothies på frukt och bär.

3. Dra håret bakåt

Tusen toppmodeller på catwalken kan inte ha fel, eller vänta, jo, de kan de säkert. Men med håret uppsatt tight bakåt får ditt ansikte ett lyft, vilket gör att det ser mer skulpterat ut. Kombinera med flytande highlighter på kindbenen, upp mot tinningarna, för att skapa illusionen av mer markerade drag.

Mandatory Credit: Photo by WWD/REX/Shutterstock (7528545u) Jasmine Tookes backstage Victoria's Secret Fashion Show, Backstage, Grand Palais, Paris, France - 30 Nov 2016

Okej, goda gener är definitivt med i leken. Men även lätt contouring och en touch highlighter för att ge huden glow och ansiktet mer definition.

4. Contouring!

Det må vara uttjatat och till och med lite ute (numera är det snarare non-touring som gäller), men faktum är att en dos matt solpuder på dina kindben och under haklinjen kan få ditt ansikte att se ut som om du bara hoppade över julen och drog på en kombinerad spa- och träningsresa istället.

5. Och bronzing!

Lite färg gör stor skillnad. Du ser piggare och lite smalare ut. Celluliter framträder mindre och muskler mer. En BUS-kräm är alltså vad du behöver. Men nu snackar vi inte gårdagens gulaktiga, kraftiga alternativ, utan dagens lätta nyheter, som gradvis bygger upp en hint av färg och lyster i hyn. Och, faktum är att när du ser fräschare ut, blir du också mer träningsmotiverad. Win-win.

6. Ta en power-promenad

Och gör det ofta. Istället för AW med kompisen, föreslå att ni ska ses för en hederlig promenad. Det är ett perfekt sätt att samla social energi samtidigt som du bränner kalorier. Köp med en takeaway-kaffe eller varm choklad, för att öka trivselfaktorn och för att du ska få din hjärna att längta efter de här promenaderna. Satsa på att gå varje dag, det är ett enkelt sätt att må bättre och bränna kalorier.

7. Träna lågintensivt

Promenaderna leder oss in på denna punkt, vilket är lågintensiv träning. Om du hör till dem som inte riktigt gillar att ta i allt du kan, men ändå vill bränna energi och bygga en stark kropp, så har du massor att upptäcka i lågintensiv träning. Cykla, gå eller simma – det ska vara en aktivitet som inte är alltför ansträngande och som du kan hålla på med länge utan att bli trött. Dra ner på tempot om det blir jobbigt. Att inte ta ut dig fullständigt är ett bra sätt att göra motion till en alldeles naturlig del av ditt liv.

Foto: IBL, Shutterstock