Annons
 

Tekniken, maten och strategin – löpcoachens bästa tips inför Tjejmilen

Löpcoachen och journalisten Petra Månström har många tuffa lopp i bagaget. Här delar hon med sig av tipsen du behöver inför Tjejmilen – oavsett om du satsar på personbästa eller om du mest vill ha en rolig upplevelse.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Har du sprungit Tjejmilen någon gång?
– Ja, för ett par år sedan.

Hur ska man träna de sista dagarna innan loppet?
– All träning ska nu vara gjord, så de sista dagarna inför loppet är det lugna, korta pass och kanske några snabba stegringslopp för att ”kicka igång systemet” som gäller. Jag hade vilat helt på torsdagen och joggat lätt på fredagen, 20-30 minuter räcker. Det är skönt att aktivera sig lite dagen innan loppet, så att kroppen är beredd på det som komma.

Om du har krafter kvar när du passerar åtta kilometer, öka farten något och satsa på en elegant målspurt!

Hur ska man lägga upp löpningen för att få en bra tid?
– Det viktigaste är att vara realistisk. En önskan om en viss tid är inte detsamma som att du kommer att lyckas, såvida du inte har tränat för det. Men generellt är tipset att gå ut lugnt, se de första en till två kilometerna som ”uppvärmning” som får gå lite långsammare. Sedan ökar du tempot något och lägger dig på den snittfart som du har bestämt dig för och som är rimligt att du klarar av att hålla. Känner du att du har krafter kvar när du passerar åtta kilometer, öka farten något och satsa på en elegant målspurt!

Missa inte! Zombies, fjäll och välgörenhet – här är höstens bästa lopp

Vad ska man tänka på när det gäller tekniken?
– Att ha en stolt hållning, vara lätt framåtlutad (utan att överdriva, förstås) och helst landa på mellandelen av foten. Tänk dig att du tassar fram som en elegant leopard!

Annons

Hur äter och dricker du timmarna innan start?
– En lättare lunch bestående av en matig, lätt macka drygt två-tre timmar före start, lite sportdryck och vatten. Sedan sippar jag på sportdrycken fram till en halvtimme före start.

Lyssnar du på musik när du springer lopp? 
– Jaaa! Gärna taktfasta skämskuddelåtar som Cannelloni Macaroni och allt med Scooter!

Läs också! Superdämpat eller minimalistiskt – vilken löparsko är bäst?

Vilken är din favoritoutfit när du tävlar?
– Gärna ett par snygga shorts och ett färgglatt linne, samt kompressionsstrumpor.

Vad vill du säga till alla som springer Tjejmilen på lördag?
– Glöm inte att njuta av folkfesten! Det ska vara roligt att springa, så försök fokusera på det roliga och häng inte upp dig på att tiden kanske inte blir som du önskat. Stort lycka till!


Foto Emma Shevtzoff

Läs Petras blogg här!