Träning och fest – så påverkas din kropp och dina träningsresultat

De älskar att festa hårt. Och att träna, mycket. Definierade muskler och ett fett festkonto har hög status just nu. Men hur påverkas hälsan – och träningsresultaten – av alkohol?

 
 
Annons
 
 
 
 

På söndagarna fylls gymmen av människor som bakistränar, vissa av dem för att sona helgnätternas synder. Många unga har en sorts 5:2-livsstil, med hälsosamma veckor bestående av träning och nyttiga vanor, och dekadenta helger med mycket alkohol och ibland droger.

Annons

Definierade muskler och ett fett festkonto har hög status just nu. Fenomenet har till och med fått ett namn, ”healthonism”, en term som myntades tidigare i år när den amerikanska tankesmedjan JWT Innovation Group identifierade en ökande trend bland unga – där ett stort intresse för hälsa och träning kombineras med hedonistiska vanor. Ordet är en sammanslagning av health och hedonism.

Jag älskar att svettas bort spritångorna på ett styrkepass

Sophie, 26, tränar yoga och styrketräning tre till fyra gånger i veckan. I somras var hon på ett yoga-retreat i Frankrike, vilket hon beskriver som en ”viktig inre resa”. Hon festar också mycket, två till tre gånger i veckan och då är hon inte den som går hem först, snarare tvärtom.

Gilla Baaam på Facebook

– Jag gillar både träning och fest och ser inga problem med kombinationen, säger hon.

– När jag festat ett par, tre kvällar i sträck är jag visserligen jäkligt trött, men också mer sugen än någonsin på att träna. I perioder när jag är ute mycket vill jag gärna träna ännu mer och äta ännu nyttigare, för att sudda ut de eventuella biverkningarna.

Hennes kompis Caroline, 24, beskriver sig själv som en rastlös person med en stark dragning till party och träning.
– Jag älskar att svettas bort spritångorna på ett styrkepass och att liksom detoxa mig ren genom yoga och bra mat, säger hon.


Caroline och Sophie är tjejerna som gärna gör sin egen granola, testar de senaste hälsotrenderna, tränar yoga och signar upp för bootcamps. De rör sig obekymrat mellan dekadenta efterfester och svettiga gym-sessions, vilket är typiskt för den livsstilstrend som den här artikeln handlar om – healthonism.

– Jag tror egentligen bara att det har att göra med att det har blivit så vanligt att träna. Jag hade väl kanske gått på spinning någon gång, men för ett och ett halvt år sedan upptäckte jag hur mycket jag älskar träning. Jag har gått ut mycket sedan gymnasiet, det är en del av mitt liv och mitt jobb. Varför skulle jag sluta med det bara för att jag börjat träna? Jag har liksom bara lagt till ett intresse, inte tagit bort något, säger Sophie.

– Men ibland kör jag en detox. I vinter hoppas jag att jag kan dra till Bali och bara göra yoga och sova ut i två, tre veckor.

Att dricka mycket innebär alltid negativa konsekvenser för hälsan. Inga antioxidanter i hela världen kan ändra på det.

Men kan grönkål, matchate, yoga och svettiga styrkepass väga upp och oskadliggöra spriten… åtminstone litegrann? Nja, inte riktigt, menar Anki Sundin, näringsfysiolog med magisterexamen.

– Om det hade handlat om att kompensera för dåliga matvanor under helgerna hade jag sagt att det är möjligt, men man kan aldrig reducera de negativa effekterna av ett stort alkoholintag genom att träna och äta nyttigt, menar hon.

Att dricka mycket innebär alltid negativa konsekvenser för hälsan, hur sunt du än lever mellan festnätterna. Inga antioxidanter i hela världen kan ändra på det.
– Riskerna är både kort- och långsiktiga. De långsiktiga är ju förstås att man utsätter levern för påfrestningar och det finns risk att utveckla ett beroende. Hjärnans funktion påverkas naturligtvis också av alkohol, man dödar väldigt många hjärnceller, säger Anki Sundin.

Anki-Sundin-700x470
Anki Sundin, näringsfysiolog

Undersökningar har visat att skaderisken är förhöjd dagen efter festen.
– Det är av samma skäl som att vi blir sämre bilförare när vi druckit alkohol. Alkoholen påverkar reaktionsförmåga, beslutsfattande med mera, och skaderisken ökar, säger Örjan Ekblom, lektor och idrottsforskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan. Tillsammans med två kollegor har han gjort en stor forskningsgenomgång med just alkohol och träning i fokus.

Alkohol försämrar återhämtningen rätt mycket, i flera dygn faktiskt, om du druckit ett flertal drinkar med mycket sprit i

Så hur ska vi egentligen förhålla oss till dagen efter-träning? Okej eller nej? Örjan Ekblom menar att det är okej, förutsatt att du är frisk och kör lite lugnare träning, som till exempel löpning eller promenader.

Anki Sundin håller med.
– Men du kan inte förvänta dig samma prestationer. Alkohol försämrar återhämtningen rätt mycket, i flera dygn faktiskt, om du druckit ett flertal drinkar med mycket sprit i, säger hon.

Kroppens återhämtningsförmåga försämras när vi druckit, vilket kan vara bra att veta för Sophie och Caroline och alla andra som känner igen sig i beskrivningen av en healthonist, eller bara i beskrivningen av någon som dricker mycket. I ett experiment som presenteras i kunskapsöversikten Alkohol och idrott från Riksidrottsförbundet fick försökspersonerna köra ett hårt styrketräningspass, som gav en intensiv träningsvärk. De som inte druckit alkohol föregående dag var nästan helt återhämtade 60 timmar efter passet. De som däremot hade druckit dagen före träningspasset var långt från återhämtade efter samma tid.


Och även långt efter att bakfylleångesten försvunnit kan alkoholen ha en negativ effekt, särskilt när det gäller styrketräning. De hormoner som styr muskeltillväxten blir nämligen inte glada av vin och sprit, tvärtom. Ju mer du druckit, desto mer minskar tillväxthormonerna som är viktiga för muskeluppbyggnad. Sambandet är tydligt. I studier har man sett en minskning av tillväxthormoner på hela 70-75 procent på personer som druckit flera dagar i rad. Mycket fest är alltså lika med mindre muskler.

Redan vid ett glas vin är det för mycket för att kunna ha en positiv effekt

Så, vi har förstått att alkohol inte är bra och vi vet också att träningsresultaten försämras när vi dricker. Hela livsstilen blir dessutom ofta sämre, med dåliga matvanor och mindre sömn som följd. Anki Sundin förklarar att de studier som ofta lyfts i media och som visar att alkohol har positiva hälsoeffekter, egentligen inte har någon relevans i verkligheten.
– Det handlar om matskedsstora mängder. Redan vid ett glas vin är det för mycket för att kunna ha en positiv effekt, säger hon.


Så är det slut på det roliga nu? Nej då. Som vanligt är någon sorts balans nyckeln. Ett par glas vin här och där och en festnatt nu och då kommer förmodligen inte att försämra dina träningsresultat eller göra dig sjuk. Ett visst alkoholintag är faktiskt kopplat till en längre livslängd, när man jämför med helnykterister. Det betyder dock inte att alkoholen i sig är bra, utan har förmodligen med andra hälso- och livsstilsfaktorer att göra.

Du behöver alltså inte bli tjejen som tar med dig grön juice till nästa vinkväll med tjejkompisarna. Du behöver inte bli ett fan av alkoholfritt bubbel. Men du kan inte förvänta dig att din i övrigt hälsosamma livsstil, hur mycket energi du än lägger på den, kan sopa igen de spår som spritdränkta nätter och dekadenta partyvanor onekligen lämnar efter sig.

Läs mer
Sömnexperten: Sov dig smartare och lyckligare
Michaela Forni: Jag kan aldrig lura ångesten, den finns där”
Må bättre med modern mindfulness