Annons
 

Trött på din trista frukost? Här är 5 tips som gör den lyxigare (och nyttigare)

Avundsjuk på alla lyxiga Insta-frukostar i ditt flöde? Sluta smyghata dem – gör din egen istället. Baaam Hälsa har tipsen som ger dagens första mål det där lilla extra.

 


Annons
Annons


 

Lägg till färsk frukt

Skivor av grapefrukt, kiwi eller melon gör inte bara din frukost mer Instagramvänlig, den blir dessutom rik på nyttiga enzymer och vitaminer. Och godare.

Gör det varmt

Varm frukost är tradition i många länder, som Mexiko och England, medan vi här i norr oftast äter vårt morgonmål kallt. Faktum är dock att lite värme i magen ger en skön känsla av mättnad och tillfredsställelse. Släng ihop en äggröra, gärna gjord på en skvätt grädde, och servera med grönsaker. En sådan frukost gör vilken deppig tisdag som helst lite härligare.

Annons

Variera dina ägg

Kokta med kaviar, stekta, som omelett med ost och grönsaker, i form av äggröra, plättar eller pannkakor. Med ägg som bas är variationsmöjligheterna stora.

Tips!
Nyttiga bananscones med blåbär

Satsa på en kryddig avomacka

Avomackan – en sann Insta-klassiker, fullpackad med vitaminer och hälsosamt fett. Men för att den lena och krämiga avokadomackan ska bli helt perfekt behövs dock en smakbrytning, det fixar du med hjälp av chiliflingor, krispiga bitar av rädisa eller en nypa krasse.

Gör en smoothie på vattenmelon

Vattenmelon är frukten of the moment, ljuvligt återfuktande och söt. Och vacker. I sommar ser vi en boom av drinkar, juice och smoothies på vår rosa favoritmelon. Här är ett recept vi gillar.

Smoothie med vattenmelon, mango och hallon

2-3 glas

1 liten vattenmelon (eller 1/2 stor)
2 dl frysta hallon
1 dl bitar fryst persika eller mango (eller annan frukt du gillar)
Is

Gör så här: Mixa allt. Eftersom vattenmelonen är väldigt rik på vatten så behöver inget ytterligare vätska tillsättas, men späd med vatten vid behov.

Läs mer!
Regnbågsmat och andra roliga hälsotrender