Annons
Är du alltid trött? Här är de 6 vanligaste orsakerna
 

Är du alltid trött? Här är de 6 vanligaste orsakerna

Är du den som gäspar dig igenom arbetsdagen? Som hasar dig hem till soffan och gäspar hela kvällen också? Då kanske du borde läsa detta.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Artikeln innehåller reklamlänkar – läs mer här

Av: Malin Ny

Läs mer: 11 beautytips: Så slipper du torr hud i vinter

Trött, tröttare, tröttast? Det kan finnas många anledningar till varför du känner dig hängig och orkeslös. Här är de 6 vanliga orsakerna bakom tröttheten.

Annons

Järnbrist

Om du är kvinna och konstant trött och hängig finns det en stor risk att du har järnbrist. Nära var fjärde kvinna i fertil ålder har järnbrist och 7–8 procent har blodbrist på grund av järnbristen. Har du riklig mens, är gravid, vegan eller tränar mycket kan du drabbas.

Lösning:
Fyll på skafferiet och kylen med järnrika livsmedel som spenat, broccoli, fisk, fullkornsprodukter, lever, leverpastej, blodpudding, nötkött, brysselkål, havregryn, torkade aprikoser, solrosfrön och mandel. C-vitaminrika grönsaker, juice, frukt och bär ökar järnupptaget och surkål fördubblar det. Te och kaffe som dricks med maten kan hämma upptaget av järn.


Järntillskott som minskar trötthet och utmattning. Läs mer och shoppa här (reklamlänk via Apprl) .


Brist på sömn

Om du är konstant seg, trött, har svårt att koncentrera dig och en försämrad reaktionsförmåga kan det bero på sömnbrist eller att du har en dålig sömnkvalitet. De allra flesta av oss behöver upp till 6-8 timmar sömn per natt.

Lösning:
Ta en promenad på lunchen och få lite dagsljus, motionera och ät en bra och allsidig kost. Det kan även hjälpa att sänka tempot i vardagen och att varva ner när kvällen kommer.


Sköldkörtelrubbning

En vanlig orsak till trötthet är en underfungerande sköldkörtel, eller hypotyreos som den medicinska termen lyder. Ofta triggas rubbningen av hormonsvängningar vid stress, graviditet och i klimakteriet. Symptomen är trötthet, koncentrationssvårigheter, huvudvärk, mjölksyra i musklerna, humörsvängningar, nedstämdhet, låg kroppstemperatur, trög mage, eksem, håravfall, halsont, pms, andfåddhet, hjärtklappning, viktuppgång och infertilitet. Hypotyreos är 5–10 gånger vanligare hos kvinnor än hos män.

Lösning:
Behandling kan sättas in med konstgjort sköldkörtelhormon T4, ofta Levaxin. Sköldkörtelhormonet T3, liotyronin, förekommer också i kombination med T4.


Årstidsbunden depression

Deppighet som kommer när ljuset ändras med årstiden kallas SAD, seasonal affective disorder. Om du känner dig nedstämd, irriterad, extremt trött och har ett stort behov av sömn även om du sover mycket kan det mycket väl bero på årstidsbunden depression.

Lösning:
Vanlig vårtrötthet kan lindras genom att motionera regelbundet och att vara mycket ute i dagsljus utan solglasögon. Ljusterapi i särskilda ljusrum kan också hjälpa. Ibland kan man behöva SSRI-preparat, terapi eller en kombination. Även KBT, kognitiv beteendeterapi, kan vara en fungerande lösning.


Brist på vitamin B12

Den som äter lite eller inget kött, äter ensidigt, har riklig mens eller en tarmsjukdom kan drabbas av brist på vitamin B12. Vanliga symptom är trötthet, hjärtklappning, myrkrypningar, depression, dålig balans, lättretlighet, minnesproblem och känselstörningar i ben och fötter. B12 behövs bland annat för att bilda nya röda blodkroppar. Orsaken till bristen kan vara en inflammation i magsäckens slemhinna. Ett blodprov på vårdcentralen kan visa om man har B12-brist.

Lösning:
Ät en allsidig kost med magert kött, mjölkprodukter, ost, ägg och fisk. Du kan även ta tillskott av vitamin B12 i form av tabletter eller injektioner.


Kosttillskott med vitamin B2, B6, B12, C och magnesium.


Kroniskt trötthetssyndrom

ME, kroniskt trötthetssyndrom, kan drabba alla och ny forskning menar att sjukdomen kan ha att göra med en störning i immunförsvaret och att även ett virus kan vara inblandat. Vanliga symptom är långdragen trötthet, halsont, ömmande lymfkörtlar, försämrat närminne, värk i leder, muskelsmärtor, huvudvärk och sjukdomskänsla efter ansträngning.

Lösning:
Vila, massage, akupunktur, meditation eller mindfulness kan lindra. Pacing är en metod som hjälper ME-patienter att hitta den rätta balansen mellan vila och aktivitet. KBT kan hjälpa patienten att leva med ME. Vitamintillskott av bland annat B12 och folsyra ges ibland.

Foto: IBL
Källa: Må Bra, Vårdguiden

 




Annons