ANNONSSAMARBETE MED ALWAYS

Mensen berättar hur du mår – därför är det viktigt att lyssna på kroppen

PMS, mensvärk och blodfläckar – även om det kan vara jobbigt att ha mens är det faktiskt ett tecken på att kroppen fungerar som den ska. Utebliven mens kan bero på att något är fel och då är det bra att ta reda på orsaken. Om PMS eller mensvärk begränsar dig finns det också hjälp att få.

Varje månad lossnar ett ägg från äggstockarna och börjar röra sig mot livmodern. Blir det befruktat stannar det där. Blir det inte befruktat får du en blödning när ägget stöts ut – det är mensen. Att få mens är alltså ett tecken på att kroppen med största sannolikhet fungerar som den ska. Trots det kan det vara jobbigt att ha mens. Du kanske känner dig svullen, får ont i magen eller påverkas av humörsvängningar.

En del får stora problem med mensvärk medan andra knappt får några symtom alls – det finns mycket du kan göra för att både lindra och förebygga mensvärk.

Lindra symtomen kring mens

Mensvärk kan kännas i magen, ryggen, ljumskarna och låren. En del får nästan inga besvär alls, medan andra får väldigt ont, kan känna sig yra och illamående, få diarré eller till och med svimma. Har du lindriga symtom brukar receptfria värktabletter hjälpa. Värme och fysisk aktivitet kan också lindra symtomen. Det beror på att mensvärk uppstår när magmusklerna jobbar för att göra sig av med det obefruktade ägget. Att lägga en värmeflaska eller vetekudde mot magen hjälper musklerna att slappna av. (I förra säsongen av Always Confident kan du se hur du gör en egen vetekudde!) Om du orkar röra på dig kan det ha en liknande effekt. Du kan också förebygga mensvärk genom att vara fysiskt aktiv när du inte har mens.

Mensvärk – när behöver man söka hjälp

Om du har så ont att det påverkar jobb, skola och relationer finns det hjälp att få. Prata med en vuxen eller sök professionell hjälp. I enstaka fall kan kraftig mensvärk vara tecken på endometrios, muskelknutor eller inflammation – då är det viktigt att få professionell hjälp.

Välj rätt mensskydd

Även för den som har lindriga symptom kan mensen kännas som ett ovälkommet inslag i vardagen. Du kanske oroar dig för att ditt mensskydd inte ska fungera. Vilket mensskydd man föredrar är olika från person till person, så prova dig fram för att hitta det som passar just dig. Vad som fungerar bäst kan också variera från dag till dag. I början när mensen är riklig kan binda passa bättre än tampong eller menskopp. Bindor finns i olika storlekar. Always Ultra finns i fem storlekar, där storlek fyra och fem är längre och bredare baktill och passar bra när mensen är riklig. Att inte få sova ordentligt är en riktig humörsänkare. Därför kan det också vara smart att välja en större binda på natten när du vänder och vrider på dig.

På natten och när du blöder mycket kan det vara bra med en längre och bredare binda.

Utebliven mens – detta kan vara orsaken

Att ha oregelbunden mens är vanligt och ingen anledning till oro. Det kan bland annat bero på tillfällig stress. Vissa preventivmedel påverkar också menscykeln. Om mensen uteblir helt kan det naturligtvis betyda att du är gravid. Men långvarig stress, andra typer av psykisk ohälsa, stor viktförändring och hormoner kan också påverka din menscykel. I sällsynta fall kan den uteblivna mensen bero på en sjukdom. Om du är orolig över din menscykel eller tycker att det är jobbigt att ha oregelbunden mens kan du söka hjälp på vårdcentralen.

En trevlig myt om mens…

Det är en myt att choklad skulle lindra symtomen kring mensen, och inga studier har hittills lyckats förklara varför man kan bli extra sötsugen en viss tid i månaden – men vad spelar det för roll? Varför inte unna dig något gott ändå? Dra ner på tempot, träna om det får dig att må bra, och ät något du tycker extra mycket om. Det är ett enkelt sätt att tacka din fantastiska kropp för att den fungerar som den ska.

Vad gör egentligen hetsen från sociala medier med oss? Hur är det att ta emot näthat? Och varför hamnade Bente på psyket?

Nu finns tredje säsongen av Youtube-serien om mens, sociala medier, hälsa och relationer

I fem avsnitt möter Johanna Bladh kända profiler för ärliga samtal om mens och PMS, baksidorna med sociala medier, träning, hälsa och relationer. Se första avsnittet i videon ovanför eller här.

10:15

Efter reklamen: TV: Yoga mot PMS & mensvärk med Johanna

(10:15)