Annons
 

Äntligen: BAAAM is back! Nya, tjocka numret ute i butik

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 
Charlotta Flinkenberg bar en klänning med nya omslaget på Baaam-galan 2013.

Charlotta Flinkenberg bar en klänning med nya omslaget på Baaam-galan 2013.

Hurra, som vi har väntat och längtat! Nu är äntligen nya Baaam ute i butik! Tjockare, lyxigare och med mer magasinskänsla. Vi tar pulsen på Baaams chefredaktör Charlotta Flinkenberg och pratar om relanseringen och Baaams comeback.

Annons

Hur känns det att se Baaam ute i butik igen, Charlotta?
– Nästan overkligt och smått surrealistiskt. Det har ju gått nästan ett år sedan nedläggningen av Baaam som 14-dagarstidning. Men redan igår såg jag i instagramflödet att folk hade köpt magasinet i butik och då hoppade liksom hjärtat till lite grann.

Hur länge har ni arbetat med första numret och vilka har suttit i redaktionen?
– Vi påbörjade arbetet redan tidigt i våras, i februari/mars någon gång. Anledningen till att vi haft så lång startsträcka är för att vi ju inte har någon formell redaktion kvar för Baaam eftersom den tidigare redaktionen jobbar med andra uppdrag idag. Så de enda som suttit heltid (och då menar jag dygnet runt i princip, på slutet…) med magasinet är väl egentligen jag som chefredaktör och Anna Ehlén som är Art Director. I övrigt har vi tagit in frilansande resurser. Baaams duktiga bloggare har hjälpt till med material också, som Lisa Strannesten, Frida Skoglund, Josefin Dahlberg och Susanne Histrup. Större delen av tidningen producerades dock i maj/juni. Och så avslutades arbetet i augusti. En del saker fick verkligen göras i sista sekund – vi talar minuter innan tidningen skulle gå till tryck… medan andra jobb känns som om vi gjort dem för hundra år sedan.

Är du nöjd med resultatet?
– Jag är sällan nöjd till 100% med något. Man blir liksom aldrig helt färdig. Det finns alltid saker att vidareutveckla, fila på, detaljgranska och förbättra. Jag har redan hittat några korrfel som smugit sig in… Och vissa saker blev inte alls som vi tänkt oss medan andra inslag överraskade oss positivt. Så är det ofta. På det stora hela är jag nöjd. Men det viktigaste är inte vad jag tycker utan hur läsarna känner inför nya Baaam.

Vill du vinna en Balenciaga-väska? Klicka här!

Vinn du vinna en Balenciaga-väska? Klicka på bilden!

Vad är den största skillnaden mellan nya och gamla Baaam?
– Periodiciteten och utseendet. Förra Baaam kom ju ut var 14:e dag. Nya Baaam ska ligga ute i butik två månader. Det innebär att helheten och känslan av magasinet måste kännas mer beständig för att räcka en hel säsong. Vi har inte lika rörigt omslag längre, det finns ett annat lugn nu. Magasinet är 164 sidor tjockt med lackat omslag, den är jättetung och gedigen och kostar också lite mer, 49 kronor, men är samtidigt överkomlig prismässigt. Du får massor för pengarna! Tidningen har fått en helt ny outfit. Blivit lite mognare och mer sofistikerad. Men det är fortfarande samma glada humör som tidigare, med massor av användbara och smarta shopping- och stylingtips för oss som älskar mode, oavsett ålder och storlek på plånbok.

Vill du hälsa något särskilt till de som jobbat med relanseringen?
– Jag vill ge alla läsare en stor och varm KRAM! Det är ER förtjänst att Baaam kommer tillbaka! Efter nedläggningen i höstas fick jag flera hundra kommentarer i min blogg från förtvivlade läsare som sa att de ville fortsätta supporta tidningen. Ni skrev även att ni kunde tänka er att betala det dubbla för tidningen bara den finns kvar – så, vassego! Upp till bevis. 😉
När besked av typen nedläggning dyker upp så reagerar ju omgivningen väldigt olika. En del vänder en snabbt ryggen medan vissa verkligen visar sin lojalitet och står kvar och kämpar. Det är nyttigt att vara med om. Jag har lärt mig mycket genom denna resa. Jag värdesatte lojalitet väldigt högt redan innan detta, men kanske ännu mer nu. Det går före mycket annat. Smilfinkar och ‘vända kappan efter vinden’-folk finns det gott om i denna bransch. De blir väldigt nervösa då det krisar. Nästan som kompisar som vänder en ryggen om man blir utsatt för mobbing eller liknande. Men jag vet vilka som är med mig i detta. Och jag har många med mig denna gång. Det finns många begåvade och kreativa krafter som backar upp team Baaam. Fotografer, stylister, makeupartister, bloggare, men även några av höjdarna i förlagsledningen på Aller media och självklart förstås Anna och du, Rosi, samt Jenny Rathje som jobbar med Baaam-galan. Och annonsteamet på Aller media – som gjort ett FANTASTISKT jobb med införsäljningen av nya numret. Ni är grymma!

Hur ska du fira relanseringen av nya Baaam?
– Jag har redan firat tillräckligt! I torsdags hade vi ju Baaam-galan på Berns med över 600 gäster. Det blev ett storslaget partaj där vi firade dels femårsjubiléet av Baaam-galan men även Baaams grandiosa comeback. Nobody puts Baaam in a corner. The bitch is back! Haha…

Av Rose-Marie Söderlund Foto Karina Ljungdahl

Klicka här om du vill köpa nya Baaam online!

Glada gäster på Baaam-galan 2013 som bläddrar i nya numret.

Glada gäster på Baaam-galan 2013 som bläddrar i nya numret.

Tidningen Baaam har relanserats!

Tidningen Baaam har relanserats!