Annons
 

Bloggprofilen Jessica Lagergren: ”Så här förändrade jag min livsstil”

Med nya, mer hälsosamma vanor har Jessica förändrat sitt liv och gått ner över 20 kilo på ett år.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Att gå ner i vikt är ingen quick-fix. Efter 14 år präglade av olika dieter och jojo-bantning bestämde sig Jessica, 30, för att det fick vara nog.

– Jag har alltid varit ganska nöjd med mig själv. Men mot slutet var jag inte hälsosam. Innan har jag alltid försökt med ”pulver och vatten i en vecka”-dieter. Och det funkar ju, i en vecka, men det är absolut inte hållbart. Så nu bestämde jag mig för att ge det tid, det var jätteviktigt för mig att inte stressa.

Annons
Gilla Baaam på Facebook

Efter att ha försökt gå ner i vikt hela sitt liv blev livet som mamma till dottern Elsa starten på Jessicas livsstilsförändring.

– Jag har försökt att gå ner i vikt typ 100 gånger och jag har lyckats gå ner cirka fem till sex kilo vid några tillfällen. Men sen tappar jag lusten och tycker att det är tråkigt och då går jag upp allt som jag gått ner, plus lite till. Men när jag fick Elsa så kändes det viktigt att ta tag i det och ge det en ärlig chans. Jag tänkte att jag ville vara stark för henne.

På hösten 2015 signade Jessica upp sig online hos viktväktarna.

– Eftersom jag hållit på med vikten länge har jag ju testat allt. Jag hade till och med varit med i viktväktarna tre gånger innan och gått på deras möten. Men den här gången så struntade jag i mötena, eftersom det blivit för jobbigt att gå dit när jag hade misskött mig. Så istället började jag köra online via deras app.

Det som var avgörande för Jessica den här gången, var att hon accepterade att viktnedgången skulle få ta tid. Hon kunde nu anpassa sig efter den nya livsstilen med kontrollerade portioner och långa promenader, i hennes egen takt.
– Den största skillnaden nu från innan är att vardagen är planerad, från morgon till kväll. Jag brukar sätta upp ett veckoschema där jag innan bestämmer vad jag ska äta till middag.

Att dela med sig av resan mot den nya livsstilen har hjälpt Jessica mycket, särskilt när det känts tungt.

Att dela med sig av resan mot den nya livsstilen har hjälpt Jessica mycket, särskilt när det känts tungt.

Hur stor del har träningen varit i viktminskningen?
– Det har inte varit så stor del från början. Men ju mer jag gick ner, desto mer kände jag att jag ville börja röra på mig. Från början promenerade jag en till två timmar om dagen. Så det är ganska nyligen som jag började hårdträna. Men träningen är bra för den har även fått mig att vilja äta bättre.

Vad gör du de dagar det tar emot som mest?
– Ibland får jag såklart panik och tänker på hur jag ska klara av att gå ner tio kilo till. Men då fokuserar jag på målet och hur långt jag har kommit hittills. När jag hade gått ner 18 kilo hade jag en svacka när jag kände mig riktigt omotiverad. Då fick jag ett tips av en läsare som sa: Gå till gymmet, ta en kettlebell som väger lika mycket som du har gått ner och ställ dig på bandet och gå en stund! Så jag gick till gymmet, tog en 18 kilos kettlebell och gick en kilometer. Det var väldigt märkligt för jag hade liksom aldrig upplevt mig som tung eller tyckt att det var jobbigt att gå innan viktminskningen, men det var ju jättejobbigt.

Varje måndag publicerar Jessica veckans viktresultat på sin blogg. Att redovisa resultaten har pushat henne att fortsätta även när det varit tufft.

– Mina läsare är jättehärliga så det är en stor motivation. Även om det blivit plus på vågen en vecka så uppmuntrar de mig att fortsätta och tackar för att jag också delar med mig av motgångarna. Sen har jag ju genom bloggen lyckats motivera andra att ta tag i sin övervikt och det känns också jättebra.

Vilka nackdelar finns det med att väga sig?
– Det är att man blir fixerad vid siffran. Det blir liksom en hets. Men det är också det enda sättet. Man kan inte blunda för det som står på vågen. Om man är överviktig och vill gå ner i vikt så måste man fokusera på ett kilo i taget.

Jessica erkänner att det är kämpigt att hela tiden behöva tänka på vad hon stoppar i sig. Hennes största utmaning är fortfarande att inte ge upp.

– Helt ärligt så är det tråkigt, ibland svintråkigt. Så det är ganska lätt att strunta i det. Och det har jag ju också gjort några gånger under den här tiden. Men då har jag struntat i det under en eller två dagar. När vi åkte på semester till Grekland struntade jag i det under en hel vecka. Sen gäller det att ta tag i kosten igen och det är en stor utmaning, men det sitter bara i huvudet och handlar om vilja.

Tillsammans med tvillingsystern och träningskompisen Angelica Lagergren.

Tillsammans med tvillingsystern och träningskompisen Angelica Lagergren.

Idag kan Jessica ångra att hon inte tidigare tog ett beslut om att viktminskningen skulle få ta tid, eftersom just det varit en av grundpelarna till att hon lyckats. Med endast åtta kilo kvar till önskad målvikt tänker hon tillåta sig att fortsätta tänka långsiktigt.

– Jag vet ju att om jag lever som jag gör nu så går jag ner i vikt. Sen tänker jag att om jag har levt som jag gjort i 30 år så är det ju inte konstigt att det tar minst två år att vända på det och få den nya livsstilen till att bli en vana. Sen är jag en människa som aldrig kommer kunna släppa på det helt och leva utan kontroll. Därför är det viktigt för mig att hitta en balanserad livsstil.

Men trots en viktnedgång på 21,5 kilo berättar Jessica att hon har svårt att känna sig helt nöjd.

– Jag måste jobba mer på insidan än på utsidan för att bli nöjd. Det är synd för jag kan liksom inte riktigt njuta av viktnedgången än. Det är svårt att sätta ord på det men jag vill hela tiden ta mig vidare. För den dagen jag når min målvikt, då vill jag bli vältränad. Men det handlar ju också mycket om att jag aldrig någonsin vill gå upp de där tjugo kilona igen. Tanken är ju att hitta en så pass balanserad livsstil så att jag inte behöver väga mig varje vecka. Sen vill jag inte bli den där personen som folk tittar på och säger ’’Kolla henne, det är ju hon som gick ner 20 kilo’’. Jag vill bara vara den jag är.

Om Jessica
Ålder: 30
Bor: Åkersberga, Stockholm
Familj: Sambon Andreas och dottern Elsa
Gör: Frilansjournalist. Driver bloggen Jessicalagergren.se och podden Tvillingpodden med systern Angelica.

Följ Jessica på Instagram: @jessicalagergren

Perfect soft boiled egg on a table. Traditional food for healthy breakfast. Close-up shot.

Jessicas matdag
Frukost: Havregrynsgröt med lättmjölk, ett ägg och en kopp kaffe.
Mellanmål: En banan. Jag är dålig på mellanmål, även om jag egentligen tycker att det är väldigt viktigt. Men jag äter typ 3-4 bananer om dagen.
Lunch: En fetaostsallad eller sushi.
Mellanmål: En eller två bananer.
Middag: Åtta köttbullar, två kokta potatisar och massor av kokt broccoli. Jag och min sambo äter jättemycket husmanskost. Jag äter vanlig mat, men mindre, kontrollerade portioner.
Kvällsfika: Några Noblesse eller världens bästa sorbet som innehåller ett paket fryst mango mixat med en banan och pressad lime.

Läs mer
”Så blev jag av med mitt sockerberoende”
Ja, du kan vara vältränad och älska godis!
Bränn fett med det här roliga snabb-passet
Så får du tonade abs