Annons
 

Cancerfonden kritiserar H&M för solbränd modell

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 
Isabeli Fontana i H&M:s kampanj "Beach Sensation".

Isabeli Fontana i H&M:s kampanj "Beach Sensation".

H&M får kritik av Cancerfonden för den solbrända modellen i deras senaste badkampanj, som de säger uppmuntrar till ett livsfarligt skönhetsideal. Cancerfonden skriver i en debattartikel i DN:

”Hudcancer är en av de cancerformer som ökar snabbast. Varje år dör fler personer i Sverige i malignt melanom än i trafiken och den främsta orsaken till hudcancer är för mycket solning. Därför är det häpnadsväckande att börsnoterade H&M väljer att exponera en extremt solbränd modell i sin gigantiska baddräktskampanj. Klädjätten befäster, inte minst hos unga människor, ett skönhetsideal som är livsfarligt.”

Annons
Isabeli Fontana i H&M:s kampanj "Beach Sensation".

Klicka på bilden för att se den större!

H&M svarar på kritiken via TT:

”Vi beklagar om vi har upprört någon med vår senaste badkampanj. Det är inte vår avsikt att visa upp ett specifikt ideal, utan syftet är att visa vår senaste sommarkollektion. Vi tar till oss av synpunkterna och fortsätter diskutera detta internt inför framtida kampanjer.”

Vad tycker du? Rösta, och skriv gärna en kommentar!

[poll id=1180]

Modellen Isabeli Fontana från Brasilien är betydligt blekare i vanliga fall.

Isasbeli Fontana på The 2012 Pirelli Calendar gala dinner.

Isasbeli Fontana på The 2012 Pirelli Calendar gala dinner.

Av: Rose-Marie Söderlund Foto: All Over Press