
American Apparel har fått hård kritik i sociala medier de senaste dagarna sedan bloggaren Emilie Eriksson, 24, uppmärksammat hur märket framställer kvinnor respektive män i sin marknadsföring. Medan männen är fullt påklädda poserar kvinnorna halvnakna, på vissa bilder till och med utan trosor.
– Det är fruktansvärt hur de visar upp kvinnor i sin reklam. På den kvinnliga modellen handlar det inte om en skjorta längre, bilden är både sexistisk och kvinnoförnedrande. Man undrar vad de vill sälja, säger Emilie.

Baaams chefredaktör Charlotta Flinkenberg kommenterar:
– Jag är rätt säker på att man gjort denna parodiskt sexistiska vinkel i bilderna bara för att provocera och starta en snackis. Det osar lite desperation över ett sådant grepp och det förvånar mig att ett etablerat märke som American Apparel tar till så unkna knep och tror att ”all reklam är bra reklam”. I det här fallet kommer det leda till att folk aktivt väljer bort varumärket och aldrig mer kommer att handla där för att ta ställning emot den här helt sjuka kampanjen. Är det liksom inne att gå klädd som Kalle Anka, med rumpan bar?! Eller förlåt, Kajsa Anka, för snubbarna i reklamen fick ju behålla byxorna på. Nä, shame on you, American Apparel!
Reklamombudsmannen har nu fått ta emot flera anmälningar mot American Apparel för sexistisk marknadsföring, men eftersom företaget är amerikanskt kommer ärendet förmodligen inte att prövas i Sverige.
Vad tycker du; är kritiken befogad eller överreagerar folk?
Läs även:
Tyck till om Gina Tricots smala skyltdockor!
Jennie Runk är H&M:s nya baddräktsmodell
Vad tycker du om American Apparels menströja?

Av: Rose-Marie Söderlund Foto: American Apparel