
Nyfikna som vi är på Baaam undrar vi förstås hur det går till bakom kulisserna på ett modeföretag. Hur går det exempelvis till när man gör en skinnjacka? Hur många lamm går det åt per jacka och hur lång tid tar det från en skiss till att den når butikerna? Dessa frågor och några till tog Baaams stylist Csilla Vincefi Nee reda på under ett studiebesök hos Jofama i Malung.


Lagom till att Csilla kom till Jofamas huvudkontor i Malung hade designtjejerna Ingela och Emilie fått en efterlängtad leverans på kontraprover från Kina. Glädjen var stor och jackorna prövades, mättes och diskuterades på minutiös detaljnivå.

– Ibland är det så att det första kontraprovet stämmer perfekt, och då blir man ju glad, säger Jan Elfström, delägare och ansikte utåt för Jofama. Men oftast skickar man ändringar fram och tillbaka ett par gånger.

Jofamas produktion sker först i Malung där jackorna tas fram av de två designtejjerna Ingela och Emilie. Detta är ett kul men pilligt jobb där kreativiteten är hög. Efter att skissen är gjord bestämmer man vilket typ av skinn som ska användas, vilken färgställning jackan ska ha samt vilka dragkedjor, knappar och foder som ska användas.

Skissen skickas därefter till en fabrik i Kina eller Indien där konstruktion av mönster samt produktion görs och ca 1-3 veckor efter så trillar kontraprovet in på Jofama-kontoret i Malung. Plagget mäts då av och man kollar att alla sömmar, knappar, blixtlås osv sitter där man har tänkt.

– Vi går igenom kollektionen med både designtjejerna och säljarna och kommer gemensamt fram till vilka prover vi sätter i produktion, det händer att många av våra egna favoriter plockas bort i detta skede och det gäller att inte bli för besviken. Favoriterna kan ju komma med nästa säsong, säger Jan Elfström.

Varje jacka är framtagen i olika skinn och just nu diskuteras vilket som är snyggast och vad de olika utförandena kan komma att kosta i butik. Det är högt i tak på designavdelningen och man märker snabbt den familjära stämmningen på Jofama. Även om Jan såklart har sista ordet så är designtjejerna högst delaktiga i besluten.

I och med att det är djur man jobbar med så blir varje jacka unik. Det finns många olika sätt att garva skinn och med tanke på att det går sex antal lamm per skinnjacka så är det inte så konstigt. Jofama har valt att bara använda skinn som är rester från köttproduktionen, så här föds inga djur upp för att bli plagg.

Även om staden Malung säljer ut sig själva som “världens skinncentrum” så är det få skinnföretag som faktiskt producerar sina plagg på hemmaplan. Det skulle bli alldelles för dyrt, dessutom går det knappt att använda skinn från den svenska köttindustrin till kläder då svenska kor och lamm går ute långa perioder och bygger mycket underhudsfett. De djuren är däremot perfekta för möbelindustrin.

Kollektionen som designtjejerna satt och ritade på då Csilla var förbi kommer att landa i butik ca juni/augusti 2013 och Csilla lovar att vi har en massa snyggt att se fram emot. En personlig favorit är en svart skinnväst, en vippig skinnkjol samt dessa bruna mockabyxor i stretch med ormprint. Åh, vi längtar redan!!

Jofama har under åren lyckats göra otroligt lyckosamma sammarbeten med olika svenska kändisar och modeprofiler såsom Efva Attling, Lars Wallin, Andreas Carlsson, Kenza och nu senast i raden Marie Serneholt, vars senaste kollektion plockas upp på designkontoret då stylist Csilla är på plats.
Läs även: Bakom kulisserna med Marie Serneholt för Jofama