Annons
 

BAAAMs comeback som magasin blev en riktig succé!

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 
Charlotta Flinkenberg, chefredaktör på Baaam.

Charlotta Flinkenberg, chefredaktör på Baaam.

I höstas gjorde modemagasinet Baaam comeback i tidningshyllorna. Omfånget ökade till 164 sidor, priset höjdes till 49 kr och magasinet fick en ny look med limbunden rygg, tjockare papper och ett trendigare uttryck. En färre, men värre satsning, med 4 utgåvor per år i sikte.

Annons

Satsningen har fallit väl ut och första utgåvan sålde över 26 000 lösnummer. En mycket hög försäljning, i det mest konkurrensutsatta seg­mentet, i dessa tider. Chefredaktör Charlotta Flinkenberg kommenterar:

– Självklart är vi glada över den siffran. Väldigt få av Sveriges etablerade modetitlar kommer i närheten av de lösnummersiffrorna idag och man ska komma ihåg att vi dubblade priset för magasinet, jämfört med vad den kostade då Baaam var tvåveckorstidning. Vi gick inte bara breakeven utan med god vinst efter första utgåvan 2013.

Efter den framgångsrika relanseringen är det nu hög tid för en fortsättning av Baaam i 2.0-version. Fyra utgåvor kommer under 2014: i mars, maj, september och slutet av oktober.

– Vi har förstärkt teamet med duktiga medarbetare. Lisen Sundberg gör efterlängtad comeback som skönhetsredaktör och Helena Skoog, som tidigare var redaktör för Baaam och som vikarierat för ELLE, avlastar oss med redigering. Utöver dessa fortsätter vår duktiga AD Anna Ehlén, som varit med sedan starten 2008, samt Lisa Strannesten som moderaktör. På grund av ett högt annonstryck blir nr 1, 2014 tjockare än de övriga utgåvorna och landar på 180 sidor jämfört med ordinarie 164.

Eftersom första utgåvan föll så pass väl ut planerar Aller media att öka utgivningstakten för Baaam i framtiden.

– I år ger vi bara ut fyra nummer men om nästa utgåva ger lika bra utfall som den förra vill vi ge ut Baaam sex gånger per år. Det blir en mer regelbunden periodicitet och läsarna efterfrågar detta. I det skedet kommer vi även att koppla på möjligheten att prenumerera. Samtidigt är vi ödmjuka inför utmaningen och marknaden. Denna gång skyndar vi långsamt – och lönsamt, avslutar Charlotta Flinkenberg.

Baaam nummer 1-2013 sålde 26 000 lösnummer.

Baaam nummer 1-2013 sålde 26 000 lösnummer.