
När Victoria’s Secret lanserade kampanjen ”The Perfect Body” för att marknadsföra sin nya underklädeskollektion lät reaktionerna inte att vänta på sig. Efter kraftiga protester och ca 30 000 namnunderskrifter ändrade VS till slut sin slogan till ”A Body for Every Body”.


Som en reaktion på detta har det brittiska underklädesmärket Curvy Kate utlyst en modelltävling för vanliga kvinnor som plåtats på samma sätt.
– Vi kom på idén eftersom vi verkligen tror på att det inte finns en perfekt kroppstyp. Kvinnorna i Victorica’s Secrets kampanj är vackra, men vi tycker att alla kvinnor är vackra på sitt eget sätt och att det även borde representeras i media. Vår tävling är öppen för alla och det är väldigt många olika sorters kvinnor som anmäler sig, alla lika vackra i våra ögon, säger Chantelle Crabb från Curvy Kate.
Curvy Kate är specialiserade på behåar i storlek D till K.

Ett annat brittiskt märke som också gjort sin egen tolkning av ”The Perfect Body” är Dear Kate.
– Med den här bilden vill vi visa upp vanliga kvinnor som ofta är förbisedda av media och vanliga butiker. Vi visar att perfekta kroppar kan komma i många olika former.
Dear Kate gör underkläder i storlekarna XS till XXXL.

Redan 2004 lanserade Dove sin kampanj ”Real Beauty”. Detta efter att en global undersökning visat att endast 2% av alla kvinnor skulle beskriva sig själva som vackra.
Läs även:
Lane Bryants kurviga kampanj utmanar Victoria’s Secret
Pluspoäng! Snyggt klädd i storlek 44 och uppåt
Veckans snackis: Är H&M:s plus size-modell för smal?

Av: Rose-Marie Söderlund