Annons
 

Daniela Upmark från Bxxlght: ”Så vågade jag starta eget”

Hur vågar man ta steget att starta eget företag? CHIC tog en pratstund med entreprenören och designern Daniela Upmark, kvinnan bakom Bxxlght och Blue Billie.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Daniela Upmark är grundaren bakom de framgångsrika ljusboxmärket Bxxlght och smyckesmärket Blue Billie. Resan från start tills nu har gått fort, och vem har egentligen missat hennes ljusboxar som syns överallt? Baaam träffade Daniela för att diskutera egenföretagande (hur vågar man starta eget?), att våga ta steget från en fast anställning och hur man egentligen vet att man har lyckats.

Annons
Gilla Baaam på Facebook

Kan du inte berätta lite mer om Bxxlght och Blue Billie?
”Bxxlght kallas för storebror inhouse eftersom jag startade det först och Blue Billie blir lillasyster eftersom den kunde komma till tack vare Bxxlght. Både rent eko- nomiskt och strategiskt. Tanken med butiken som vi sitter i nu, och varförvi har valt att ha en öppen dörr mellan butikerna, är att belysa sambandet mel- lan de båda märkena, något vi inte har gjort innan. Bxxlght är ju mycket mer vågat och unisex, medan Blue Billie är mer varmt och intimt där rockigt möter feminint. De kommer från samma bakgrund, och det är egentligen samma grundkoncept som handlar om ”self expression”, att få uttrycka dig, men de har helt olika uttryck, lever i helt olika världar och är dessutom på väg åt helt olika håll.”

daniela upmark bxxlght

Bxxlght är ett av Daniela Upmarks två företag. Det andra heter Blue Billie.

Hur länge har du jobbat med dina två företag?
”Jag lanserade först Bxxlght i oktober 2013, sedan Blue Billie i höstas. Men själva företaget startade jag ungefär för ett år sedan.”

Relaterat: Sex tecken på att du blir mer framgångsrik i år

Hur lång tid höll du på innan du lanserade dina två märken?
”Jag sa upp mig från mitt jobb cirka sju månader innan jag lanserade Bxxlght och började jobba intensivt med det i april och maj 2013.”

”Det är så naket att göra sin egen grej, något som är så pass personligt”

Så resan gick ganska snabbt?
”Ja det tycker jag, men det var nog mest på grund av att vi ”bara” hade en produkt att fokusera på från början. Ska man göra en hel kollektion blir det svårare. Blue Billie hade till exempel varit mer invecklat eftersom det är mer produkter som ska fram och från flera olika tillverkare. Men sedan var jag jäkligt målinriktad också, haha!”

Hur var det att ta det slutgiltiga beslutet om att gå från fast anställd till egenföretagare?
”Jätteläskigt, för det är så naket att göra sin egen grej och något som är så pass personligt. Bxxlght och Blue Billie är en så stor del av mig och det är lätt att folk dömer och kritise- rar. Om någon till exempel skulle säga ’gud vad du har blivit tjock’ hade jag inte brytt mig, men om någon istället skulle säga ’gud vilken ful produkt’ tar jag det väldigt hårt eftersom det är en så stor del av mig som person. Sedan är det väldigt pirrigt och spännande också!”

Läs också: Sju saker alla framgångsrika kvinnor gör på söndagar

Hur såg tillvägagångsättet ut för dig?
”För mig är det väldigt viktigt att få en ”djävlar anamma”-känsla och att vara säker på min sak. Inte tänka ’det här kommer sälja som smör’, utan att vara 150 procent övertygad om att man själv tror på produkten. Då blir det så mycket lättare när dipparna och ifrågasättning- arna kommer, för de kommer komma. Så för mig var det betydelsefullt att snabbt få fram produkten och bara ha den hemma. Dels för att varje dag bli påmind om att den står där och väntar på mig, och dels för att komma ihåg vad jag egentligen vill göra. Det är vanligt att man designar något i huvudet, men sedan när produkten väl kommer är den kanske inte så bra som man hade tänkt. Att ha produkten framför mig var en bekräftelse på att det jag tänkt faktiskt var bra. Sedan var det bara att börja researcha. Vilka företag är bra på att jobba med LED-belysning? Vad kommer saker att kosta? Vilka leverantörer ska vi jobba med? Och så vidare.”

”Det finns många utmaningar, men den tuffaste är att vara ensam i början.”

Så det var a whole lot of research?
”Ja exakt. Och det är så viktigt! Det var mail efter mail, långa checklistor, skisser och moodboards som skulle sättas ihop. Jag körde på tills jag fick napp. Sedan kommer ännu mer research.När jag hade letat klart och hittat den leverantör som passade bäst tog vi fram en prototyp tillsammans, och när den kom var det ett halleluja moment. Den blev precis så cool och fin som jag hade önskat och då fanns det absolut ingen återvändo.”

blue billie daniela upmark

Blue Billie är Daniela Upmarks smyckesmärke.

Vad har varit största utmaningen?
”Det finns många utmaningar, men den tuffaste är nog att man är själv i början. Det finns ingen att high fivea med när det går bra och dela glädjen med, och det finns ingen att bolla med när det går dåligt. Det blir såklart ensamt.”

Hur lång tid tog det tills du fick din första anställda?
”Det tog ett år efter lanseringen av Bxxlght, så jag var helt själv i ett år – i en källare. Det var ju lite deppigt och idag tänker man mycket tillbaka på den tiden. Första året händer det verkligen så mycket. När man sitter där själv vill man ju egentligen dela det med någon. Med andra ord fick min kille höra ALLT, jag ringde honom hela tiden. Han visste om varenda tidning som ville skriva om Bxxlght. Han blev som min kollega då, haha!”

När började det gå bra?
”Det gick faktiskt bra väldigt fort eftersom produkten spred sig själv så bra i sociala medier. Många skrev om Bxxlght direkt vilket var superkul!”

Långläsning: ”Stäng av jobbmejlen – och hitta livsbalansen som gör dig lycklig”

Vad skulle du gjort annorlunda?
”Tagit det lite lugnt. Jag är väldigt hetsig och otålig. Det har ju sina fördelar också, för om jag inte hade varit sådan hade jag nog aldrig gjort det jag gör idag. Får jag en idé som jag tycker är bra så suger jag på den i ungefär en vecka och sedan kör jag. Om jag har bestämt mig nns det inte heller någon återvändo. Men nackdelen med att vara för hetsig är ju att man i efterhand kanske hade behövt tänka lite längre. Som att skaffa en försäkring eller kolla hur man varumärkesskyddar ett namn haha. Det hade jag till exempel inte tänk på. Kanske tänka på att läsa på lite mer helt enkelt, haha.”

”Tro på dig själv. Lyssna inte så mycket på alla andra”

Kan du dela med dig av dina bästa tips till våra läsare?
”Tro på dig själv. Bestäm dig ordentligt och på riktigt. Du kommer stöta på problem på vägen som kommer ge dig andra tankar, men om du har bestämt dig på riktigt tacklar du dem bättre. Lyssna inte så mycket på alla andra. Fråga inte för många människor om du ska göra det du har tänkt att du vill göra. Gör det bara. Det är så lätt att lyssna på andra för mycket som till slut gör att du inte längre vet din egen smak. Det har hänt mig. Tappar du det tappar du ju allt. Sen, researcha. Kolla upp manualer på hur du driver ett eget företag och gå på olika kurser inom företagande. Och till sist, ta fram en prototyp (om det går) som påminner dig varje dag om det du vill göra. För den kommer hjälpa dig mer än du tror.”

asads

Våga tro på dig själv och din idé – menar Daniela.

Men hur gjorde du i början när du inte hade koll på allt?
”Jag är en person som ’learning by doing’. Jag kan inte plugga, och jag lär mig till exempel inget av det. För jag kan inte. Jag måste fysiskt göra det samtidigt. Saker du inte kan går alltid att kolla upp. Sedan måste man komma ihåg att livet i allmänhet är en utmaning. Det hade ju varit jättetrå- kigt om man kunde allt. Jag tror många är rädda för att inte kunna saker. Egent- ligen är det så enkelt att kolla upp saker.”

Mer karriär: Hannah Graafs bästa tips – så startar du eget företag

Nu har du människor som hjälper dig?
”Ja, och det är så skönt! Jag blir bara tryggare och tryggare för varje dag som går. Jag är till exempel duktig på att sälja. Men jag är inte bra på att lägga upp en säljstrategi. Nu har jag ju personer som gör det åt mig, och det är så viktigt att man har det.”

Vart ser du er om fem år?
”Då vill jag ha kontor i New York och bosätta mig där. Jag vill öppna upp några er butiker där man på riktigt får visa sin egen värld, för det får man inte riktigt i andra butiker. Jag skulle vilja öppna upp dem i framförallt New York och LA. Visionen är att göra det jag gör idag fast ännu stör- re, samt starta ännu er roliga företag!”

Punchline?
”Sluta att vänta på den perfekta idén. Idén kommer aldrig vara perfekt från början och den behöver inte vara det från början. Kolla bara på märken du gillar idag, och vad de gjorde för några år sedan. Då förstår du vad jag menar. Charmen med att starta eget är att du och det formas på vägen!”

Läs mer om att starta eget:
Caroline Svedboms bästa tips till dig som vill starta eget
Så vågade Anitha Schulman bli egenföretagare
Cecilia Blankens: ”Entreprenörskapet gör mig kreativ – och fri!>”

Foto: Frida Möller