Annons
 

Designern som gjorde ekologiskt mode sexigt

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 
Peter Ingwersen gör ekologiskt mode sexigt.

Peter Ingwersen gör ekologiskt mode sexigt.

Peter Ingwersen, grundaren bakom klädmärken som Noir och underkedjan Bllack Noir, kombinerar rock ´n´roll och etiskt tänkande. Baaam fick en exklusiv pratstund med designern som gjorde ekologiskt mode sexigt.

Annons

NAMN: Peter Ingwersen.
ÅLDER: 47.
BAKGRUND: Inledde sin karriär med att praktisera på Levi´s kontor i Bryssel som en del av sin utbildning och arbetade sedan kvar i 20 år. Arbetade sedan som managing director på DAY Birger et Mikkelsen. År 2004 startade han upp det egna märket NOIR och bomullsfabrikföretaget Illuminati II med målet att kombinera mode och etiskt tänkande.
AKTUELL: Lanserar underlinjen Bllack Noir i Sverige. Klädmärket finns till försäljning på Åhléns.

Efter en lång och gedigen karriär på modejättar som Levi´s och Day Birger et Mikkelsen bestämde sig Peter Ingwersen för att starta upp det egna klädmärket Noir – ett highfashionmärke med etisk prägel. I samma veva startade han upp bomullsfabrikföretaget  Illuminati II med det uttalade målet att göra ekologiskt mode sexigt och att inspirera modebranschen till att tänka mer etiskt.

– Jag blev mer och mer intresserad av att arbeta etiskt. Så fort jag slog på BBC eller en tidning så rapporterades det om att glaciärerna smälter och om den olika fördelningen av resurser i världen. Jag är egentligen inte alls särskilt hippie men tyckte att det verkade inspirerande att arbeta etiskt – att göra etiskt mode sexigt och rock´n´roll. Så jag startade upp Illuminati II i Afrika och nu har vi 3000 bönder som jobbar för oss i Gulu, Uganda. Vi jobbar ekologiskt, fairtrade och odlar bomull med fantastisk kvalité, säger Peter Ingwersen när Baaam träffar honom.

Varför är hållbart och ekologiskt mode så viktigt för dig?
– När jag var 22-23 var jag väldigt hedonistisk och tänkte bara ”jag, jag, jag”! Men när jag blev äldre började jag inse hur viktigt det var att tänka på hållbarhet, ekologi och att sträva efter balans. Om vi ser till att hålla balansen och att utveckla hållbara affärsmodeller så kan vi förbättra världen. Vi kommer inte att överleva om vi inte börjar tänka etiskt. Det är mycket mer arbete, men samtidigt är det värt det. Men samtidigt vill jag poängtera att jag inte är någon Moder Teresa, jag säger inte att man måste tänka ekologiskt men jag vill gärna inspirera branschen till att göra det.

Hur kommer det sig att du blev designer från början?
– Jag ville faktiskt inte alls bli designer från början, jag ville bli rockstjärna! Men jag minns ögonblicket då jag ville bli designer. Jag minns att jag stod utanför en nattklubb och såg två blonda, snygga tvillingar. Fram kommer en kille och börjar hångla med den ena tvillingen för att sen hångla med den andra. Jag frågade vem killen var och fick reda på att han var designstudent, så det var då jag började på designskola.

Vad inspirerar dig?
– Jag har alltid inspirerats av den viktorianska tiden, den mörka tiden med Jack the Ripper och drottning Victoria. Jag inspireras också av Edgar Allan Poe, skräckhistorier och har en stor samling skräcklitteratur hemma. Sen gillar jag att lätta upp det mörka med kitsch.

Black Noir A/W 2010.

Black Noir A/W 2010.

Nu till hösten lanseras Noirs bredare underlinje Bllack Noir i Sverige. Plaggen säljs på Åhléns och inspirationen till höstkollektionen är ”rock chicks in the past, the present and the future”.

– Rocktjejen har alltid sett likadan ut – det sitter helt i attityden. De är rebeller, har karriärer och är hela tiden i kontroll. Atittyden går igenom hela kollektionen – man kan ha plaggen till en anställningsintervju men plaggen kommer fortfarande att ha en rockig twist, till exempel i form av ett gothtryck. Kollektionen består utav 120 stilar som andas rock ´n´roll. Vi kommer att kombinera rock och etik.

– Det var även viktigt för oss att pröva plaggen på alla typer av kroppar eftersom vi vill att kläderna ska passa alla kroppstyper, och det hoppas jag att vi kan få fram med våra designprinciper. Jag tror att alla kroppstyper kan se fantastiska ut med hjälp av rätt plagg.

Vilken är din favoritlook inför hösten?
– En outfit helt i läder känns rent och fräscht och är helt rätt i höst.

Cate Blanchett och Angelina Jolie - två Noir-kvinnor enligt Peter Ingwersen.

Cate Blanchett och Angelina Jolie - två Noir-kvinnor enligt Peter Ingwersen.

Vilken celebritet skulle du vilja se i din design?
Noomi Rapace skulle jag gärna se i Noir. En annan person som jag väldigt gärna skulle vilja klä är Angelina Jolie. Hon skulle vara supersnygg i läderleggings, en semitajt t-shirt, läderjacka och höga klackar. Hon är en typisk Noir-kvinna eftersom hon jobbar etiskt och har både hjärna och utseende. Hon har substans och är i total kontroll. Hon är inte beroende av Brad Pitt, hon har adopterat barn och är en überbabe. Cate Blanchett är också en typisk Noir-kvinna.

Vad har du för relation till mode?
– Jag lever för mode och älskar mode! Mest är jag förälskad i stil eftersom jag tycker att stil är intressantare än mode. Jag tycker att det är fantastiskt när folk har samma stil men ständigt förnyar den med olika plagg. Jag är verkligen priveligerad som får jobba med det jag älskar. Nu har jag haft mitt eget klädmärke i fyra år och det gör mig riktig glad och stolt. Jag skulle aldrig tröttna på mode!

Peter Ingwersen.

Peter Ingwersen.

Av: Malin Ny Foto: All Over Press, Stella Pictures