Annons
Feministpastorn Esther vill att vi pratar mens och sex i kyrkan
 

Feministpastorn Esther vill att vi pratar mens och sex i kyrkan

Julstressen är här och det med full kraft. Vi pratade med Feministpastorn Esther om kåthet, abort och vad julen egentligen handlar om.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Läs också: Ocean’s 8-trailern är precis lika mäktig som du tror

Esther Kazen är 28 år och är pastor i Equmeniakyrkan i Göteborg. Efter flera år som församlingspastor, där man gör allt från att delta i barnverksamhet till att förrätta vigslar, har Esther i dagarna tillträtt som generalsekreterare för Sveriges ekumeniska kvinnoråd. Det är en kyrklig organisation som arbetar med kvinnofrågor, något som tycks helt rätt när man ser till det egentliga skälet vi kontaktar Esther – nämligen hennes Instagramkonto.

Annons

I början av 2017 startade Esther kontot Feministpastorn. Hon är varken den första eller sista som lyfter upp feminism inom kyrkans värld men många ämnen som Esther lyfter kanske inte är sådant man direkt kopplar till kristendom. Hon menar dock att tron inte kan vara något annat än det som gör oss till människor.
Mens, sex, abort, att skilja sig, att bo sambo, att vara hbtq-person – allt detta måste vara en del av vår tro. Kyrkan kan inte vara skild från vanliga människor. Därför väljer jag att lyfta upp de här frågorna på kontot, för att visa att de är en självklar del av tron.


Läs också: 15 bilder som bevisar att färgglad utväxt är nästa hårtrend

Hon hade länge känt att hon saknade en plattform där hon kunde prata om feminism i en kyrklig kontext och till sist ledde det till att kontot föddes.
– Jag hade ingen som förstod de två världarna och när jag startade kontot hade jag ingen aning hur stort det skulle bli. Vi är uppenbarligen många som längtat efter att få prata om feministiska frågor, sex och annat man tänker inte får plats inom kyrkan.

I dag har kontot 12 500 följare och Esther menar att det känns som att hon fyllt ett tomrum för många.
– Det jag vill visa är att det går att ha en relevant, vardagsnära och rimlig tro. Vi kristna vill alltid förhålla oss till det vi tror är rätt, det som gud och bibeln sagt, men jag försöker visa att man kan läsa bibeln på olika sätt. Inget är svart eller vitt.


Ett återkommande ämne på kontot är sex. Esther säger att många som växer upp inom kyrkan har en en smal bild av vad sex kan vara. Det pratas mycket om att våga vänta med sex, att man ska värna sexualiteten och vilja vara med den man väljer att ligga med.
– Men då glömmer man att prata om lust, anatomi och hur man kan hitta njutning. Man tänker kanske att det är något fel om man känner sig kåt. Därför tycker jag att kyrkan ska lära unga om hela livet – även sex, säger hon och fortsätter:
– Se på Höga visan i bibeln, den handlar om två personer som känner lust inför varandra, men den pratas det mindre om.

Kåthet. Lust. Attraktion. En naturlig del av en människas sexualitet men också en källa till osäkerhet och skam. För de flesta kristna är sexualitet något fint som kommer från Gud, men som också har tydliga regler och normer för hur det ska hanteras. Olika kristna traditioner har olika tankar kring sexualitetens olika delar men ofta anses sexualitet och sex vara något fint och viktigt som bör tas på stort allvar. Men jag upplever att ämnet kåthet ofta hamnar i en gråzon. Många bär på förväntningar om vad som är okej och vad som inte är det och ofta skapas en osäkerhet i relationen till sin egen lust. Hur kåt får en kristen vara egentligen? Är min kåthet ”fin och andlig” nog. Vad får en kristen tända på? Får en kristen vara kinky? Gilla BDSM? Vart går den osynliga gränsen…? I många kristna traditioner finns en rädsla för det ”kroppsliga”. Det inre livet och det andliga anses vara finare än kroppens ”drifter” och detta tror jag har påverkat synen på kåthet. Visst kan det vara bra att övervinna vissa drifter och inte kontrolleras av dem, men jag tror att det är lika farligt att hamna i det andra diket där kroppens egen röst blir något främmande och farligt. I Bibeln finns ett poesiverk (Höga Visan) där en kvinna och en man uttrycker sin längtan, förälskelse, lust och kåthet till varandra. Många teologer ser Höga Visan som en allegori för Jesu kärlek till kyrkan, vilket kanske stämmer, men (att enbart ha) detta perspektiv gör att vi missar det stora i att Bibeln faktiskt bekräftar mänsklig lust och lyfter fram det som något vackert. Att båda två uttrycker dessa känslor visar att kåthet inte bara är mannens territorium utan hör till hela mänskligheten oavsett könstillhörighet. Kåthet är inte farligt. Vi tänder på olika saker och gillar sex på olika sätt. Som i alla andra sammanhang gäller respekt och samtycke. ✨ (OBS. Alla blir inte kåta, det vet jag. OBS.2. Kåthet är aldrig en ursäkt för att göra något med en annan person som hen själv inte vill.)

Ett inlägg delat av Esther Kazen (@feministpastorn)


Läs också: Sista minuten-klappar till den som alltid har hål i garderoben

Snart lackar det mot jul. En tid som ska genomsyras av lugn och stillhet men som kanske oftare präglas av julklappshets, matlagningsstress och instagramperfektion. Esther menar att det vi missar i julens budskap faktiskt finns i själva julevangeliet.
– Vi firar jul för att en gravid tonårsflicka finner stöd i en gravid äldre kvinna och sedan går flickan och hennes kille (inte man!) jättelångt. Parets barn föds i fattigdom och sedan lever de flera år på flykt. Det är verkligen en vardagsnära berättelse om riktiga människor som mitt i allt finner hopp och det kan vi behöva tänka på.

Hon menar att om bibeln avspeglar vem gud är så är det ingen som vill vara upphöljd och långt från människorna – tvärtom.
– Gud vill vara mitt i skiten, rent bokstavligt föds Jesus i ett stall där det garanterat var fullt av koskit. Jag vill inte säga att människor inte får stressa på julen eftersom det är en dubbel bestraffning. Men vi är mer generösa, tänder ljus i mörkret och tar oss tid för de vi älskar – det är julens budskap.

Foto: Privat

 




Annons



 Laddar nästa artikel…