Annons
 

Food Pharmacy-författarna Lina och Mias bästa hälsotips (det ska vara lätt att leva nyttigt!)

Nu är Food Pharmacy-duon, Lina Nertby och Mia Clase, tillbaka med kokboken som ska göra det enklare (och godare) att leva hälsosamt. Vi ställde några några frågor till Mia.

 

 
Annons
 
Annons
 
 

 

Förra årets succébok Food Pharmacy lärde oss allt om antiinflammatorisk mat, antioxidanter och vår tarmfloras starka koppling till immunförsvaret. Nu är det dags för en ny bok, full av recept på allt från frukostar till grytor och nyttiga desserter.

Annons

Ni satte tarmfloran på kartan hos den breda massan. Hur känns det så här i efterhand?
– Oj, gjorde vi? Ja, i så fall är det nog skarpt läge att tacka alla professorer, läkare och forskare som vigt så många timmar och år åt att forska på detta spännande område. Inte minst professor Stig Bengmark, som öppnade vår dörr till tarmflorans och bakteriernas betydelse för immunförsvaret. Det har varit ett sant nöje att få ta del av all denna spännande forskning och kommunicera den till en bredare publik vår blogg och boken. Man kan väl säga att vi blivit tarmflorans språkrör, haha.

Lina Nertby och Mia Clase har blivit tarmflorans språkrör.

Hur mår ni själva sedan ni började äta med fokus på tarmfloran?
– Väldigt bra, tack. Piggare än någonsin. Sover bra, fulla av energi och inga sega förkylningar på vintern. Men vad är hönan och vad är ägget egentligen? Parallellt med att vi lagt om kosten har våra barn blivit äldre, vi har sagt upp oss från våra jobb och blivit snällare mot oss själva. En god förändring leder ofta till flera. Vi trivs otroligt bra med det vi gör och älskar verkligen att jobba med något som gör skillnad för människor.

Vi äter alltid det som bjuds när vi går bort och dricker gärna ett glas vin på helgen.

Men hur ortodoxa är ni egentligen? Slinker det ner en Ben & Jerry’s ibland?
– När vi är hemma och har möjlighet att själva välja vad vi ska ställa på bordet så tar vi alltid chansen att fylla tallriken med näring, oavsett om det är middag eller fredagsmys. I kokboken har vi ett helt kapitel som handlar om fredagsmys med grymma alternativ till Ben & Jerry’s. Med detta sagt känns det viktigt att poängtera att vi fortfarande har två fullt fungerande sociala liv. Det vill säga, vi äter alltid det som bjuds när vi går bort och dricker gärna ett glas vin på helgen.

Läs mer! Här är 5 hälsotips som gör skillnad för din tarmflora


Tidsbrist? Lina och Mias 3 snabba hälsotips

1. Lägg till istället för att ta bort
Fokusera på vad du ska lägga till snarare än vad du ska utesluta. Det kan vara så enkelt som att göra en grön smoothie på eftermiddagen eller lägga en stor klick guacamole till middagen. Alla små steg är bättre än inget steg alls.

2. Sänk kraven
Ställ inte så höga krav på dig själv. Middagen behöver inte alltid vara lagad mat – det kan precis lika gärna vara vår middagssmoothie som du gör på tre sekunder.

3. Våga prova nya kryddor
Många kryddor är starkt antiinflammatoriska så höj blicken från salt och peppar och var generös med gurkmeja, koriander, timjan, kanel, kakao och kryddnejlika, till exempel.

Den efterlängtade kokboken finns i butik nu.


Foto Food Pharmacy, Thinkstock