
Gannis chefsdesigner: "Min kollektion skildrar vad som sker politiskt just nu"
Med framgång kommer bakslag. CHIC träffade modehuset Gannis chefsdesigner Ditte Reffstrup under modeveckan i Köpenhamn och diskuterade vägen till toppen.
Under Copenhagen Fashion Week presenterade modehuset Ganni sin kollektion för hösten och vintern 2017. Baaam träffade märkets chefsdesigner, Ditte Reffstrup, och fick höra allt om kollektionen och deras hållbarhetstänk.
Relaterat: Fashion Week Stockholm AW17 dag ett – se alla bilder
Vad var din inspiration till kollektionen?
– Min sinnesstämning vid processen av kollektionen har varit den främsta drivkraften. Kollektionen kallas ’Love Society’, och det är en symbol för vad vi tror att världen behöver just nu. Kollektionen skildrar kontrasten mellan allt som händer just nu, både politiskt, miljömässigt, och vad vi vill ha mer av – kärlek, uppkoppling och äkthet.

Vad återkommer hos Ganni i höst?
– Kontrast är ett pågående inslag i våra kollektioner. Vi älskar att blanda mönster och färger! En vacker spetsklänning med sneakers, eller en skinnjacka, en tjock stickad tröja med en feminin kjol och ankelsockor. Detta är något du kommer att se i alla Gannis kollektioner; vi älskar en lekfull och enkel inställning till mode.
Vilka av era egna looks från visningen är du särskilt förtjust i?
– Det är svårt att välja en! Men om jag måste välja en specifik måste det vara vår flerfärgade blomsterplagg i siden. Det är en elegant och cool look samtidigt.

Vad är ditt bästa stylingtips?
– Ha kul med det! Mode handlar om att uttrycka vem du är och inte jämföra dig själv med andra, så gå med din magkänsla och ha kul.
Vad är dina främsta egenskaper som designer?
– Jag tror att det är den ständiga strömmen av tankar och inspiration som går igenom mitt huvud. Jag är som en svamp som insuper alla intryck runt mig, och det är en stark kraft i den kreativa processen för att utforma.

Din största karriärframgång?
– Jag är mycket stolt över resan med Ganni under de senaste åren. Vi växer både som företag och mentalt, och jag ser fram emot att se vad framtiden ger.
Framgång brukar betyda bakslag också. Har du känt av det?
– Hela tiden! Det är hårt arbete som är en del av modebranschen. Det är två steg framåt och ett steg tillbaka. Men detta skrämmer inte mig, det är bara livet.

Hur jobbar ni med hållbarhet?
– Det är viktigt för oss. Det är av stor vikt att vi är medvetna om hur vi påverkar miljön och vilka fotavtryck vi gör. Nu i januari finansierade vi ett koldioxidprojekt, och vi är också medlemmar i FN: s Global Compact. Dessutom gör vi vad vi kan i vårt dagliga liv, såsom köttfria dagar på kontoret, starkt fokus på att minska pappersförbrukningen genom att digitalisera allt från bildböcker på inbjudningar och så vidare.
Vad är du mest stolt över så här långt i karriären?
– Att jag arbetar med min passion, att jag gör vad jag älskar varje dag.
Läs även:
Fashion Week Stockholm AW17 – se allt från modeveckans dag två
H&M presenterar sin vårkollektion – se alla bilder
63 bevis på att rosa är vårens största trendfärg
Av: Hannah Rohrmüller
Foto: Nicolaj Didriksen