11 sätt att göra träningen (ännu) roligare

11 sätt att göra träningen (ännu) roligare

Har du tappat träningssuget? Här är elva smarta och enkla tips som gör träningen roligare!

Det är inte konstigt att du tappar lusten att träna ibland. Men nästa gång det händer vet vi vad du ska göra!

Testa något nytt

Det är ganska troligt att du tröttnar på träningen då och då om du ständigt gör samma aktivitet. Våga testa nya pass eller träningsformer. Variation är nästan ett måste för att träningen ska kännas kul under en längre tid!

Byt spår

Brukar du springa? Upptäck nya vägar och kvarter och se löpningen lite som sightseeing. Då blir du lätt distraherad vilket får dig att glömma att det är jobbigt och du får dessutom ut mer än bara träning av passet!

Läs även PT:n tipsar – rumpövningarna som verkligen ger resultat

Transportträna

Ska du till stranden? Knyt på dig löpardojorna och spring dit. Power walka hem från fikan med en kompis eller ta cykeln istället för bussen när du ska till middagen med vännerna. Passa på att träna när du ändå ska transportera dig!

Träna med vänner

Byt ut AW:n med din kompis mot en härlig power walk eller en joggingtur. Ni kommer ha lika roligt, och tar samtidigt hand om er kropp.

Sätt en belöning

Tänk ut en sak medan du tränar som du ska göra efter ditt pass. Det kan vara att ta en extra varm dusch eller att äta en god middag. Tänk sedan på att varje steg du tar, eller varje situps du kämpar med, tar dig närmre din belöning!

Skriv träningsdagbok

Skriv ner dina resultat efter träningen. Att tydligt se sina framsteg gör träningen så mycket roligare. Det gör dig dessutom motiverad att orka lite mer för varje pass! Ett superbra sätt att tävla mot sig själv.

Läs även 5 tips från supermodellernas hälsoexpert

Bjud hem en PT (…typ)

Vill du träna hemma men få samma pepp som när du går på ett gruppass med ledare? Kör hemmaträning med hjälp av Youtube. Det finns mängder av roliga pass att testa och du kommer garanterat att prestera bättre när du har en PT som talar om för dig vad du ska göra. (Här är ett superkul pass du måste testa. Och det här också!).

Lyssna på podcast

Om du lyssnar på en podcast du tycker om eller en spännande ljudbok är det faktiskt lätt att ”glömma bort” att träningen är jobbig.

Lyssnar du hellre på musik?

Tänk då till när du skapar din spellista. Fundera på när under din träning du brukar tycka det känns tyngs och lägg dina favoritlåtar där i spellistan. Är det segast i början eller är det kanske tre fjärdedelar in i passet det är som kämpigast? Att lyssna på din favoritartist kommer göra dessa stunder lättare – och roligare!

Missa inte! Par som tittar på serier ihop är lyckligare

Nya träningskläder

Visste du att det faktiskt är bevisat att snygga träningskläder gör att du presterar bättre? Du har säkert själv känt att en ny snygg sport-bh kan göra träningen roligare och få dig på bättre humör. Det stämmer!

Gör det du tycker är roligast!

Satsa inte på löpträning bara för att andra gör det och gå inte på gymmet bara för att du tror att det ger dig störst muskler. Träna det du gillar och tycker är kul. Då kommer du se fram emot träningen mer!

Foto: Thinkstock, IBL/Shutterstock