8 fördelar med att cykla

Trampa på! Här är 8 grymma fördelar med att cykla

Lättillgängligt, skonsamt för kroppen och extremt effektiv träning. Det är dags att hoppa upp på cykeln, som så lätt hamnar i skuggan av löpbandet.

1. Det är superenkelt

Jämfört med andra träningsformer är tekniken lätt att greppa. Dessutom behöver du inte köra i ett särskilt högt tempo för att få resultat (så bra ju!). Det bästa är att alla gym har motionscyklar så du kan cykla året om, oavsett väderförhållanden.

2. Du bränner kalorier

Om du cyklar i en stadig takt bränner du cirka 400 kalorier per timme. Om du skulle cykla i 30 minuter varje dag, skulle du bränna fem kilo fett på ett år. Hur bra är inte det? Eftersom cykling bygger muskler, ökar det din ämnesomsättning långt efter att du har avslutat din cykeltur. Dina muskler bränner fett dygnet runt, japp, även när du sover och ju mer muskler, desto högre förbränning.

3. Vilopulsen sänks

Att cykla regelbundet stärker ditt hjärta och dess förmåga att pumpa ut blod. När hjärtmuskeln blir starkare, leder det till att den på sikt inte behöver slå lika många slag per minut. Vilopulsen sänks och dessutom minskar de skadliga blodfetterna, vilket minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

4. Konditionen förbättras snabbt

Cykling kan faktiskt mäta sig med både löpning och simning när vi snackar konditionsträning. Studier har visat att bara cykla till arbetet ökar konditionen med 3-7% beroende på avståndet. Så ta cykeln till jobbet om du kan.

5. Det är skonsamt (bra för dig med knäproblem)

Cykling belastar inte kroppen lika hårt som löpträning. Om du är överviktig eller har problem med leder eller muskler är cykling skonsamt. För dig som har problem med knäna är det toppen att cykla, eftersom de belastas på ett skonsamt sätt när du trampar. Dessutom är skaderisken liten vid cykling, förutsatt att du börjar i ett lugnt tempo.

6. Benen stärks

Vem vill inte ha starka ben? Genom att cykla tränar du underkroppens alla muskler. När du trampar använder du gluteus-musklerna i skinkorna, quadricepsmuskeln i låren, och gastrocnemius och soleus-musklerna i vaderna. Det är stora muskelgrupper som engageras, vilket påverkar hela din hälsa.

7. Risken för depression minskar

Forskning visar att psykisk ohälsa, som depression, stress och ångest kan minska genom regelbunden träning. Nyckeln är pulshöjningen som får endorfinerna att spruta och skölja över dig med välmående. Testa ett ta en cykeltur nästa gång du känner dig nere.

8. Risken för typ 2-diabetes sjunker

En studie gjord av Syddanska universitet och Åhus universitet i Danmark visar att regelbunden cykling kan minsta risken för typ 2-diabetes. Studien visar också att ju mer du cyklar desto lägre blir risken. Det finns samma kopplingar mellan andra motionsformer och minskad diabetesrisk, men just cykling är ju ett väldigt smidigt och effektivt sätt att fixa träningen.

Så, sätt dig på sadeln och trampa din väg mot en bättre hälsa och starkare kropp.

Här är mer lugn träning: Här är 5 lågintensiva träningsformer som är mer effektiva än du trodde

Allt du behöver till hemmaträningen – 19 bra köp!

6 (helt gratis!) appar för dig som vill komma igång med träningen

Nike gör träningskläder för gravida och nyblivna mammor