Stå stadigt! Här är 8 sätt att hålla fossingarna i form

Klackar, dans och löpturer sliter på fötterna. VI har samlat tipsen som gör att du förhoppningsvis slipper att drabbas av problem med dina fossingar under långa vintern.

Tvätta noga

Tvätta dina fötter med en tvättlapp, noga och regelbundet (även mellan tårna). Ja, det innebär att du måste böja dig ner i duschen att tvåla in dem; och om du inte vill göra det i duschen, sätt dig på en stol utanför badkaret och tvätta dina fötter under kranen. Var noga med att torka fötterna helt efteråt, även mellan tårna. Denna tvättritual minskar problem som fotsvamp, lukt, och bakterier.

Läs det här också: Snygga klackar du kan bära hela (ja, hela) dagen

Undvik salter

Om du gillar att blöta ner fötterna, använd inte salter (magnesiumsulfat) då det torkar ut fötterna. Satsa istället på varmt vatten (aldrig hett!) och lite flytande tvål.

Smörj, smörj, smörj

Återfukta dina fötter efter att du tvättat dem. Under vintermånaderna när huden är extra torr bör du återfukta flera gånger om dagen. Ingenting dyrt behövs, vanliga lotioner och krämer duger finfint.

Läs mer: Knepen som gör att du slipper skoskav

Klart du ska byta skor! 

Alternera mellan olika skor varje dag. Det räcker att du har två par skor som du trivs bra i, det viktiga är att varje par får chansen att vädras ut ordentligt – då slipper du fotlukt och infektioner. Byt gärna strumpor mer än en gång per dag. Om du har ett problem med illaluktande fötter, blöta dem i en blandning av ättika och vatten.

No pain = gain

Fötterna får aldrig göra ont, någonsin. Trånga skor kan ge dig snedvridna tår och orsaka smärtsamma fotutväxter. För att skydda din hälsena från att förkortas bör du alternera mellan olika klackhöjder.

heels

Platta skor

Flip-flops och helt platta skor ger inget stöd åt din hålfot. Samma sak gäller om du går mycket barfota. Kvinnor är särskilt benägna att utveckla platta fötter, vilket kan leda till andra fotproblem. För att hålla fötterna starka och friska bör du minimera den tid du bära skor som saknar ett stödjande valv.

Fotens förändring

Graviditet, övervikt och diabetes kan påverka dina fötter. Gravida kvinnor mår bra av skor med breda klackar, hålfotsinlägg och en bra stötdämpning. De kilon en kvinna lägger på sig under graviditeten kan göra att din skostorlek ändras. Äldre kvinnor förlorar en del av den dämpande effekten som fötterna har och bör därför välja skor som ger mer stötskydd. Diabetiker kan utveckla allvarliga problem med fötter och underben.

pedi

Kör med tofflor i duschen 

Var försiktig med att gå på pedikyr i en salong, där städning av baljor och instrument är helt avgörande för din fothälsa. Bär gärna badtofflor i allmänna duschar. Om du har diabetes bör du tala med din läkare innan du får en pedikyr.

Foto: All Over Press