8 tips för högkänsliga – så går du från kaos till harmoni

8 tips för högkänsliga – så går du från kaos till harmoni

Tar du in väldigt mycket uttryck? Då är risken stor för att bli trött, urlakad, deppig och överstimulerad. Här är åtta enkla råd som hjälper dig må bra. (Och de fungerar även om du inte är högkänslig!)

Läs också: Är du högkänslig – testa dig själv!

Ungefär en av fem har personlighetsdraget HSP – Highly Sensitive Person, eller högkänslighet.

– Vi har ett nervsystem som är mer finkänsligt än andras, är mer observanta, läser av omgivningen mer detaljerat, och tar in och bearbetar informationen noggrannare och djupare än andra. Vi känner mer, berättar Åsa-Saga Hammarstedt, som skrivit boken Första hjälpen för högkänsliga.


Här är Åsa-Sagas 8 råd till dig som känner mycket för att nå harmoni:

Se till att ha egentid varje dag för att smälta alla intryck

Ta en halvtimme om dagen då du är för dig själv, inte behöver svara i telefon och inte får surfa. Bada istället badkar, eller bara sitt rätt upp och ner – kanske framför brasan eller ett fönster – och se vad som händer i huvudet. Eller gör något monotont, som att sticka eller diska.

– Du behöver tid för att bearbeta alla intryck. Ofta sover man då bättre och märker att man får mer energi dagen efter och slipper depressionstendenser, ångest och hjärtklappning.

Skaffa en stabil grund med regelbundna mat- och sovtider

Många högkänsliga ”kraschar” när de är hungriga. Ät många små, regelbundna måltider oavsett hur upptagen du är eller hur distraherad du blir. Kanske kan du ställa ett alarm i mobilen när det är dags att äta mellanmål eller lunch.

Prova yoga och meditation
Yoga kan hjälpa dig att släppa taget om tankarna, komma ned i kroppen och lugna andningen.

– Ju bättre kontakt du har med din kropp, desto mindre kommer du att känna av ångest och överstimulering.

Gå ut i naturen

Många högkänsliga upplever naturen som mycket lugnande och helande.

– Forskning visar att när vi vistas i naturen, om så bara i en park, så sänks halten av stresshormoner i vår kropp helt utan att vi behöver göra något. Det är en strålande anti-överstimulerings-medicin.

Ta hjälp!

Många högkänsliga är bra på att ta hand om andra men har svårt att be om hjälp. Är du i ett förhållande – och kanske har barn – så kommunicera vad du behöver, även om det kan kännas svårt. Säg till exempel: ”För att familjen ska fungera behöver jag de här grejerna (till exempel vara ensam i en kvart när du kommer hem). Då kommer jag inte gråta när jag ska sova, och inte vara så arg.”

Begränsa skärmtiden på kvällarna

Svårt att somna efter att ha spenderat tid vid skärmar? Testa att ställa ett ”offline-alarm” på mobilen vid till exempel klockan 20.00 som påminner om att det är dags att stänga av alla manicker.

Avskärma dig själv på stan

Många högkänsliga blir trötta av för mycket ljud och visuella intryck. Mörka glasögon, stor hatt eller en uppfälld hoodie kan ihop med hörlurar med lugn musik vara en räddning på bussen eller på stan.


Hitta sätt att uttrycka dig själv

Att själv få uttrycka sig, till exempel genom att skriva dagbok, måla, skriva musik eller dikter kan ge en återhämtande balans efter att ha matats med intryck hela dagen. Men gör det inte för någon annans skull. Bara för dig själv.