Hitta tillbaka till varandra – 8 sätt att boosta sexlusten

Under olika perioder av livet kan man känna av att sexlusten sviker. Det kan bero på stress, dålig självkänsla eller en rent fysisk orsak. Men det finns saker du kan göra för att väcka liv i lusten igen.

Sexlusten är, som allt annat i livet, individuell, vi har alla olika starka drifter och de skiftar under olika perioder i livet. Och det behöver förstås inte vara ett problem att ha en lite slumrande sexlust, trots allt måste ju inte alla konstant gå runt som marskatter och jama efter fysisk kärlek. Men om du ändå vill boosta din lust finns det enkla och naturliga knep att testa.


Minska stress och ångest

Stress är en av de vanligaste orsakerna till att sexlusten slocknar, både hos män och kvinnor. Det kan vara stress och oro över livet i stort eller specifikt kopplat till sex. För män kan stress orsaka erektionsproblem, vilket kan vara en törn för självförtroendet och orsaka en dipp i lusten. Om oron kopplas till själva sexet kan det till slut bli en blockering som är svår att ta sig ur. Känner du igen dig kan du testa att:

  • Försöka sova bättre.
  • Ge dig själv tid till en hobby.
  • Träna regelbundet.
  • Äta varierat och hälsosamt.
  • Jobba på förhållandet.

Allt för att bygga en bra grund för sexlusten att stå på.

Fokus på förhållandet

Ett förhållande som går på slentrian eller där gnistan har försvunnit är inte en bra grogrund för ångande sexlust. Ge förhållandet en nystart för att också kunna elda på lusten.

  • Dejta varandra även om ni har varit tillsammans länge.
  • Se till att ni gör saker tillsammans hemma, utanför sovrummet. Laga mat tillsammans, spela sällskapsspel och ta er tid att sitta och prata.
  • Kommunicera! Prata och var öppna mot varandra.

Maxa förspelet

Ge sexet mer tid så att ni hinner smekas, kyssas och skratta ihop. Köp någon spännande sexleksak och testa oralsex. Att ha fokus på annat än penetrerande sex kan ta pressen i från både kvinnor och män och få er att hitta tillbaka till njutningen och lusten.

Satsa på sömnen

Att sova för lite kommer sätta käppar i hjulet för sexlusten på flera sätt. Du kommer dels att ha för låga energinivåer om du ligger efter med sömnen och det är inte vad sexlusten behöver och dels kommer du att somna innan det börjar hetta till. En studie från 2015 visade att kvinnor som sov mer hade mer lust och blev våtare än kvinnor som sov för lite.

Ät nyttigt

Att äta bra påverkar hela hälsan, och sexlivet är inget undantag. Till exempel kommer din cirkulation förbättras om du äter bra och varierat, och bra blodcirkulation är ett måste för att könsorganen ska må tipptopp. Dessutom kan du få bukt med envisa magproblem om du skaffar dig bättre matvanor, vilket också kan göra att lusten väcks. Ingen vill ha sex med magknip.

Testa örter

Historier om örter och mat som ökar vår sexlust har funnits i tusentals år, men fortfarande finns lite forskning som ger övertygande bevis för att det verkligen är så. En studie från 2015 visar att det finns vissa belägg för att örterna maca, gingko, ginseng och tribulus kan påverka lusten positivt.

 

Sluta röka

Rökning har en negativ inverkan på din blodcirkulation och som vi redan har lärt oss är en bra cirkulation a och o för ett bra sexliv. Energinivåerna går också upp när man slutar röka så det är ju två plus rakt in på sexkontot.

Gå i sexterapi

Hjälper inget annat kan det vara värt att gå i sexterapi. Sexlust är en komplex fråga som är beroende av så mycket i livet. En dålig sexlust kan orsakas av andra mentala problem som kan vara svårt att komma till roten med utan professionell hjälp. Ligger det stress, depression eller låg självkänsla som en bakomliggande orsak? Känslan att inte ha fart på lusten kan lägga sig som en blöt filt över livet och vara väl värt att försöka få bukt med.

Foto: Shutterstock

Källa: Medical News Today

Läs mer:

Din njutning i fokus – de mest sålda sexleksakerna 2018

Dina sexdrömmar baserat på ditt stjärntecken