Här är 5 saker som gör skillnad för din tarmflora

Har du koll på dina magbakterier? De kan spela en avgörande roll för din hälsa. Här är maten du ska äta mer av!

Du har knappast missat allt snack om tarmflora och goda tarmbakterier på sistone. Studie efter studie kopplar en sund och varierad tarmflora till olika hälsofördelar, som till exempel minskad risk för allt från allergier till Alzheimer. Näringsterapeuten och hälsoboksförfattaren Cecilia Davidsson har skrivit boken ”Hälsosam mat för en friskare mage” med fokus på tarmbakterier och magvänliga recept. Vi tog ett snack med Cecilia.

Nämn en enkel kostförändring som kan få oss att må bättre?
– I första hand handlar det om att ha en god matsmältning med enzymer och saltsyra som kan bryta ner det vi äter. Men att lägga till mjölksyrade grönsaker vid minst en måltid om dagen är ett enkelt sätt att börja. De hjälper till att bryta ner maten och möjliggör för kroppen att få tillgång till näringen. De är näringstäta och rika på nyttiga mjölksyrebakterier.

Det snackas ju massor om goda tarmbakterier. Hur får vi i oss sådana?

Man får i sig bakterier via fermenterad och syrad mat och dryck som mjölksyrade grönsaker, kefir, probiotika, kombucha, temphe och miso. Bakterierna gynnas av att vi får i oss lösliga och olösliga fibrer via grönsaker, groddar, nötter och frön. Andra tips för som gör skillnad är att vistas mycket utomhus, stoppa händerna i jorden och öppna fönstren hemma om vi tillbringar mycket tid inomhus.

Finns det något du äter varje dag? Berätta!

Min treenighet är ägg-avokado-surkål. Det har jag alltid hemma och med dem tillagar jag enkelt näringstäta och varierade måltider. Surkålen kan givetvis vara kimchi eller mjölksyrad rödkål som det finns recept på i boken.

Fibrer från växtriket gör magen glad.

Värt att veta om din tarmflora

1. Det du äter är också tarmbakteriernas mat
När du äter förser du kroppen med bränsle så den klarar att hålla igång alla funktioner. Den del av maten som inte bryts ner blir föda till våra livsviktiga tarmbakterier. De producerar nyttiga kortkedjade fettsyror som stärker din hälsa, bland annat är de viktiga för immunförsvaret. De håller också reda på andra, mindre önskvärda organismer i tarmen, som till exempel sjukdomsalstrande bakterier och andra ovälkomna gäster.

2. Bakterierna kan göra dig glad

De goda tarmbakterierna tillverkar också vitaminer och utvinner näring ur det vi äter. Andra uppgifter är att kommunicera med nervsystemet och hjärnan. Genom att

3. Barn i utvecklingsländer har bättre tarmflora
Forskning visar att svenska barns tarmflora är mindre varierad än den borde vara, med färre gynnsamma E. coli-bakterier. Samtidigt stiger allergierna i antal. I utvecklingsländer är allergier mycket ovanligt och barnen har en mycket rikare tarmflora.

4. Bakterier från jord, djur och växter gör oss friskare

Den där gamla klyschan du hört om att vi är för renliga, den stämmer verkligen. Barn som växer upp på bondgårdar drabbas av allergier i mindre utsträckning än andra barn. Forskning har visat att bakterier och virus från jord, djur och växter stärker immunförsvaret och ger långvarig immunitet mot sjukdomar.

5. Mer fibrer gör magen gladare (och mindre svullen)
Förstoppning orsakas ofta av en brist på kostfibrer – eller växtbaserade livsmedel, helt enkelt. De vanligaste fiberformerna brukar delas upp i två olika grupper – lösliga och olösliga – beroende på om de kan lösas upp i vatten eller inte. Båda fibertyper finns i de flesta växter och frukter. Så om du är förstoppad eller trög i magen, testa att äta mer frukt och grönt. Det hjälper och det gynnar tarmbakterierna, vilket inte bara förebygger förstoppning utan även tarmcancer.

Källa: ”Hälsosam mat för en friskare mage”

Foto Bianca Brandon-Cox, Thinkstock