Hänga med vänner är det bästa du kan göra för hälsan

Vill du satsa på hälsan och börja leva mer sunt? Enligt ny forskning bör ditt första steg vara att skaffa bra vänner och ett starkt socialt nätverk.

Känner du att det är hög tid att fimpa alla dåliga vanor och börja leva ett sundare liv?

Det första som man tänker på när man vill växla över till ett mer hälsosamt livsspår är att skaffa gymkort, sluta äta socker, ladda med nyttig mat och goda sömnvanor. Men ny forskning visar att det är minst lika viktigt att satsa på sin mentala hälsa som att göra förändringar som gynnar den fysiska hälsan. Vi behöver stärka både våra muskler och vänskapsband.

– En persons livsstil, nöjen och vänkrets har stor betydelse för hans eller hennes välmående, säger professor Nitesh Chawla som lett en ny studie som publicerats i Public Library of Science Journal, Plos One.

– Styrkan och strukturen i en persons sociala nätverk är avgörande för hur han eller hon mår, enligt Nitesh Chawla.


Vänner stärker hjärtat

Ett rikt socialt liv sänker stressnivåerna i kroppen och gör oss på bättre humör. Personer med många vänner har större motståndskraft och återhämtar sig snabbare efter sjukdom. Studier visar att ett starkt socialt nätverk är rena boosten när det gäller kardiovaskulär hälsa – kärlek är A och O för hjärtat.

Enligt Nitesh Chawla leder ett rikt umgänge dessutom automatiskt till att många av oss får sundare vanor. Man blir helt enkelt mer aktiv och ofta styr vi varandra mot hälsosammare val i vardagen. Man strosar runt på stan tillsammans, tar en promenad eller cykeltur. Kroppen får motion och psyket stärks av gemenskapen.


Ensamhet är som att röka 15 cigaretter om dagen

Ensamhet leder däremot ofta till att vi dricker och röker mer samtidigt som vi rör mindre på oss, enligt forskarna. Social utanförskap är en stor källa till stress och kopplas till en rad negativa hälsoeffekter som försvagat immunförsvar, depression, hjärt-kärlsjukdom och så vidare. Forskare menar att ensamhet kan vara lika farligt för hälsan som att röka 15 cigaretter per dag.

Forskarna pekar på vikten av att inte enbart fokusera på de fysiska aspekterna när det gäller att förbättra människors hälsa. På exempelvis arbetsplatser uppmuntras personalen ofta att motionera mera – men det borde vara lika viktigt att uppmuntra till längre raster, mer prat och diskussioner. Det är alltså lika sunt att stå och småprata vid kaffeautomaten på jobbet som att flåsa runt ensam i motionsspåret.

Källor: Time.com, Science Daily 

Läs mer:

Exakt så lång tid tar det att bli bästa vänner (enligt vetenskapen)

Så får du nya vänner på jobbet – 5 effektiva tips

Så får du vänskapen att hålla även efter att du fått barn