Därför är smoothies nyttigare än juice – men det finns något som är ännu bättre

Låt juicepressen vila och mixern jobba! Juicing är överskattat – vi förklarar varför.

När du gör smoothies mixas frukterna och grönsakerna, vilket gör att alla hälsosamma fiber kommer med. De hjälper tarmarna att fungera normalt och boostar dina goda tarmbakterier, vilket stärker ditt immunförsvar. En god tarmflora är beroende av fiber och en god tarmflora är också kopplat till minskad risk för en rad olika sjukdomar.

Smoothies = bra fiberinnehåll.

När du dricker juice får du visserligen i dig mycket vitaminer, vilket är bra, men du går miste om en av frukten (och grönsakernas) stora fördelar – fiberinnehållet – eftersom saften pressas ur frukten och en stor del av fiberinnehållet går förlorat.


Läs mer! Här är 5 snabba smoothies

Men det finns något som är ännu bättre än både juice och smoothies, nämligen hel frukt.

– I frukt är sockret klokt paketerat av naturen, fiberna är gelbildande, vilket gör blodsockerstegringen som frukten ger är skonsammare och det gör att du håller dig mätt längre. Delar av skalet, strukturen och fruktköttet tas bort när man framställer juice och det gör fruktsockret mer onyttigt, säger Maj-Lis Hellénius, professor i allmänmedicin och livsstilsexpert på Karolinska institutet, till Metro.

Så. Bäst i klassen är hel frukt. Näst bäst smoothies och på tredje plats kommer juice.


Gillar du inte den gröna smaken? Fixa sötma med hjälp av mango.

Grön smoothie

Ingredienser:

1 avokado

1 lime

2 1/2 dl fryst mango

150 g fryst bladspenat

5 dl havredryck

1 msk sesamfrön

Gör så här: Dela avokadon, kärna ur och gröp ur avokadoköttet. Riv det yttersta skalet av limen och pressa ur saften. Mixa samtliga ingredienser till och servera!

Av Ellinore Nilsson
Foto Thinkstock