sova på mage

Det här händer när du sover på mage

Alla sover vi olika, vissa på sidan, somliga på rygg och andra på mage. Men hur påverkar det egentligen kroppen att sova på mage? Är det så dåligt som vi ofta får höra? Nja, även om det inte är farligt så finns definitivt bättre sovställningar.

När du ligger på mage måste du vrida på huvudet åt något håll för att kunna andas. Eftersom magsovare ofta föredrar ena sidan blir det ofta en väldigt ensidig belastning på kroppen. På sikt riskerar det att leda till rygg- och nackrelaterade problem.

Läs mer: 6 tecken på att du inte äter balanserat

En sund ryggrad är naturligt formad som ett S när du tittar på den i profil. När du sover på mage överdrivs denna form, vilket kan ge problem i de ligament och muskler som hjälper din ryggrad att hålla formen – enkelt förklarat.

Ett sätt att undvika problemet är att placera en kudde under ditt bäcken, för att avlasta ryggen. Problemet med en kudde är dock att vi rör mycket på oss under sömnen, så kudden har en förmåga att flytta på sig.

Stretcha!
Även om du allra helst bör försöka undvika att sova på mage finns det övningar du kan göra för att dämpa den negativa effekten efter en natt på mage. En som sägs hjälpa går ut på att du ställer dig på alla fyra, svankar ordentligt och blickar upp mot taket. På så vis påminner du din ryggrad om dess naturliga funktion. I den andra övningen sätter du dig på huk och böjer dig fram med överkroppen, lägger händerna mot golvet och trycker ner din överkropp mot lår och golv.

Läs mer:
Bli av med huvudvärken utan tabletter
7 anledningar till varför städning är bra för dig
5 övningar för en tonad rumpa