Hälsojuice och blodpudding – här är 7 dolda sockerbomber i din vardag

Runt 80 procent av allt socker vi får i oss är dolt – det gömmer sig i dina frukostfavoriter eller kanske i kvällens middag. Här får du koll på några livsmedel som innehåller mer socker än du kanske var medveten om.

Färdig sås

Bara en ynka deciliter av pastasåsen du köper kan innehålla socker motsvarande tre sockerbitar! Gör din egen sås istället, till exempel med färska örter, ost och créme fraiche.

Juice

Har du hakat på juicingtrenden? Vårt ökade juicedrickande har en stor fördel i att det är ett enkelt sätt att få i sig vitaminer. På minussidan har vi dock att ett enda glas fruktjuice kan bjuda på upp till sex sockerbitar, nästan lika mycket som i läsk. Om du vill dricka frukt så är smoothies bättre, de innehåller mer fiber – nyttigare och ger en långsammare blodsockerstegring. Bäst är hel frukt.

Smaksatt yoghurt

Butikernas smaksatta yoghurtsorter innehåller massor av socker – särskilt de fettfria varianterna. Valios vaniljyoghurt innehåller till exempel 13 gram socker per 100 gram. Välj istället en naturell yoghurt. Saknar du sötman? Smaksätt med bär istället.

Blodpudding

I 100 gram vanlig blodpudding finns 12 gram socker. Faktum är att gräddglass inte sällan innehåller mindre socker. Men blodpudding innehåller nyttiga saker också, som gott om både järn och vitamin B12. Om du äter blodpudding ofta kan du byta till en sockerfri variant, det finns i välsorterade matbutiker.

Frukostflingor

Vissa sorters flingor, granola och müsli ser ju väldigt hälsosamma ut, och de innehåller ofta bra ingredienser. Men även en hel del socker. Favoriten All Bran gömmer till exempel inte mindre än 16 gram socker per 100 gram. Gör din egen granolamix på nötter och frön för en hälsosammare frukost.

Kaviar

Vi säger inte att du ska sluta med dina goda ägg- och kaviarmackor. Om kaviaren är en förutsättning för att du ska få i dig äggets alla nyttigheter så kör! Men dra ner lite på mängden, kanske? Kalles Kaviar innehåller nämligen hela 12 gram socker per 100 gram.

Tacokrydda

Ännu en sockerbomb! I vanlig tacokrydda döljer sig upp till 50 procent olika sockerarter, ofta omdöpta till andra namn. Gör din egen – både godare och nyttigare!


Socker – hur farligt är det egentligen?

Anki Sundin, nutritionist.

Nutritionisten Anki Sundin:

”Att äta måttligt med söta livsmedel går utmärkt för de flesta”

– På befolkningsnivå äter vi för mycket socker i Sverige. Det är helt klart en hälsofara att konsumera för mycket, eftersom socker bidrar med mycket energi men ingen näring. Dessutom mättar inte söta drycker lika mycket som motsvarande mängd fasta livsmedel, så vi får spontant i oss mer energi än aptiten signalerar att vi behöver när vi dricker läsk och saft, till exempel. Runt 80 procent av allt socker vi får i oss är dolt, så vi behöver läsa på innehållsförteckningen för att veta om produkten innehåller socker eller inte. Däremot menar jag att vi inte behöver gå till överdrift åt andra hållet heller – att äta och dricka måttligt med sockersötade livsmedel går utmärkt för de flesta, så länge det ryms inom vårt energibehov och vi täcker vårt behov av näring.