Hantera stress och jobbiga situationer med A-metoden – så här funkar det

Hantera stress och jobbiga situationer med A-metoden – så här funkar det

Stressad? Orolig? Här får du koll på den så kallade A-metoden – en konkret och enkel handlingsplan som hjälper dig att hantera jobbiga situationer.

Det är helt normalt att känna stress. Vad som är viktigt att tänka på är att möta sin stress och oro med empati och vänlighet, menar Heidi Andersen, utbildad mindfulnessinstruktör och författare till boken Mindfulness för föräldrar.

Heidi har utvecklat en enkel mindfulnessteknik som hon kallar för A-metoden, som används för att hantera stressiga situationer och stärka självkänslan. A-metoden omfattar tre olika steg; andas, acceptera och agera och den funkar i de flesta jobbiga vardagssituationer.

Steg 1 – andas: Du ska gå från att agera på autopilot till att vara i nuet. Stanna upp och ta ett djupt andetag för att få en möjlighet att se situationen innan du reagerar.

Steg 2 – acceptera: Det betyder att du behöver acceptera vad som pågår och se verkligheten på ett aktivt sätt, som den faktiskt är just nu.

Steg 3 – agera: Hur du väljer att agera baseras på din helhetssyn på situationen. Ibland kan det bästa agerandet vara att göra ingenting. Att släppa kontrollen kan kännas oerhört skrämmande, men det kan vara först då som vi skapar möjligheterna. Möjligheter som vi inte sett om vi hade reagerat med vårt automatiska reaktionsmönster istället för med medvetenhet.

– Om du till exempel blir stressad av att befinna dig på ett gym där det är mycket folk och du får prestationsångest är det viktigt att först stanna upp och andas för att känna efter varför du känner som du gör. Sedan måste du acceptera verkligheten, stirrar verkligen alla andra på dig som du tror? Troligtvis inte. Till sist bestämmer du hur du ska agera, kanske känns det tryggare att ta med sig en kompis nästa gång?

För Heidi Andersen är mindfulness ett enkelt verktyg som hjälper till att styra oss genom svårigheter och njuta mer av allt som är gott i livet. Här och nu. Vi uppehåller oss ofta i dåtiden eller så planerar vi för framtiden, inte sällan med oro. När vi utför våra sysslor med autopilot utan att vara riktigt närvarande missar vi massor av njutning och glädje.

3 x enkla tips för att leva mer i nuet
Heidi tipsar!

#1 Andas
Ta djupa andetag och räkna till tio. Ger ännu bättre effekt om du lägger handen på bröstkorgen och känner din andning.

#2 Hantera tankarna
Vi måste sluta bråka med vår stress. Även om den finns där är det viktigt att du bestämmer över den. Möt den med empati och vänlighet.

#3 Tvätta händerna
Varmt vatten ger en lugnade känsla. Genom att hålla händerna under varmt vatten känner du en närvaro vilket gör att du kommer in i nuet.

Av: Jenny Toresson

Foto: Thinkstock, Sören Vilks