Kim Kardashians reklam för ”bantningklubba” får stark kritik

Kim Kardashian, en kvinna med 111 miljoner följare på Instagram, får kritik för ett inlägg om aptithämmande klubbor. Hennes följare uttrycker nu stor besvikelse över reklamen.

Kim Kardashian väcker ilska och starka reaktioner efter ett inlägg på Instagram. Inlägget är ett reklamsamarbete med ett företag som gör klubbor som ska hämma aptiten.

Inlägget har väckt stark kritik såväl bland hennes följare som andra kändisar. I kommentarsfältet uttrycker många att de är besvikna över inlägget och att produkten och Kim uppmuntrar till bantningshets och en destruktiv inställning till sin kropp. Personer med en historik av ätstörningar skriver även i kommentarerna att de bli triggade och illa berörda av inlägget. Svenska bloggaren Kenza är en av de som har kommenterat.

Skådespelaren Jameela Jamil från tv-serien ”The Good Place” har riktat skarp kritik mot Kim Kardashian på Twitter och Instagram.

503 Service Unavailable

”Had enough of their bullshirt. There is a line. That line is being paid to sell products such as lollipops that “suppress appetite” to young, easily influenced girls. It is morally dubious to push this messaging and these products so people will buy them to get a face and body that you got with personal trainers, starvation, juice fasts, Facetune and surgery. Women are deserving of more priorities than this shallow nonsense. We are smart, strong, interesting, funny, survivors, mothers, friends and human bloody beings.”, skriver hon på Instagram.

Kim Kardashian har ännu inte svarat på kritiken och låter inlägget ligga kvar på sin Instagram.

Har du problem med eller tankar om ätstörningar? Det finns hjälp och stöd att få bland annat hos Tjejzonen, Frisk & fri och Unizon.

Foto: IBL, @kimkardashian