Drabbad av julstress? 5 tips för att må bättre

Drabbad av julstress? 5 tips för att må bättre

Känner du mer stress än glädje över årets julfirande? Du är inte ensam! Lyckligtvis finns det en hel del vi kan göra för att må bättre. Här är psykologens bästa tips!

Granen ska kläs, presenter inhandlas och glöggmingel besökas. Samtidigt som mejlkorgen fylls av diverse tips om potentiella klappar och avancerade recept som ”måste” finnas på julbordet…

Att många känner stress och press runt jul är inte konstigt, tvärtom. Lyckligtvis finns det en hel del vi själva kan göra för att må bättre. Hanna Rohani, kvalitetsansvarig psykolog på Doktor24, delar med sig av fem effektiva tips!

Tips för att hantera julstressen

1. Begränsa utgifterna

Visste du att en fjärdedel av alla svenskar känner stress över ekonomin under jul? Det visar flera undersökningar. En god idé kan därför vara att börja med att sätta en budget. Räkna ut alla extra kostnader och avgör sedan hur mycket som blir över till presenter och underhållning. Försök även att ta ett ekonomiskt beslut i taget. Det kan lätt kännas överväldigande om alla beslut ska tas på en och samma gång. Försök att komma ihåg vad som är det verkligt viktiga under julen - man kan lätt dras med i konsumtionshetsen men relationer är ofta det viktigaste.

2. Sätt rimliga förväntningar

Det är helt naturligt att ha en drömbild av hur julen ska bli. Men tyvärr matchar den sällan verkligheten vilket kan leda till ökad stress. Vi upplever alla motgångar och det är inte en katastrof om exempelvis maten bränner fast, om någon får förhinder eller om barnen blir besvikna över sina presenter. Fråga dig själv hur viktigt detta kommer vara om tio år! Det huvudsakliga är att ha roligt och njuta – och den känslan är det i första hand vi själva som påverkar.

3. Behåll hälsosamma rutiner

Under ledigheten är det vanligt att frångå sina rutiner med motion, kost och återhämtning. Det är självklart inte någon hälsorisk att slarva med dessa under en begränsad period. Men kom ihåg att våra rutiner hjälper oss att finna balans och må bra. Försök därför att komma ut på en promenad även om du är stressad och försök att bibehålla goda mat- och alkoholvanor.

4. Våga be om hjälp

Det är inte konstigt att de som förväntas fixa det mesta kring firandet blir mest stressade. Även om du känner ett starkt socialt ansvar och är van vid att ta den rollen så är det inte mer än rätt att alla friska, myndiga individer är delaktiga. Be om hjälp och tveka inte att delegera ut det du inte hinner med.

5. Försök att ha roligt

Sist men inte minst: Glöm inte bort att ha kul! Det är lätt att fastna i alla “ska, bör, måste” och därmed glömma bort att fråga sig själv “hur vill jag fira julen?”. I själva verket måste vi faktiskt ingenting, även om det kan kännas så. Får många är själva syftet med julen att vara tillsammans med människor man tycker om.

Foto: TT

Relaterade artiklar
9 rent fysiska tecken på att det är dags att byta jobb
6 saker som stjäl energi i vardagen – utan att du märker det
Vanligaste jobbproblemen folk tar upp i terapi – och tipsen de får