Ont i knäna vid löpning? Här är 6 vanliga orsaker!

1. Iliotibialbandsyndrom (ITBS)

Ett ovanligt och komplicerat ord, men en av de vanligaste plågorna hos löpare. Därför kallas oftast skadan även löparknä.

ITBS uppstår när senan från höften till knäet blir tight och därför inflammerad. Om du känner knäsmärta när du springer och sammandragningar på utsidan av knät, kan ITBS vara anledningen.

Så fixa du det: Det bästa sättet att lindra svår ITBS-smärta är att helt vila senan genom att sluta springa. Sjukgymnastik kan också behövas för att lindra inflammationen.

2. Tendinit

Tendinit är en överbelastningsskada som ofta uppkommer i samband med löpning, som karaktäriseras av ett monotont rörelsemönster i kombination med att en muskel inte är tillräckligt stark och töjbar. Om du nyligen har ökat intensiteten under en kort tid, kan överanvändning av ditt knä orsaka att senorna som omger det blir ansträngda och inflammerade.

Fixa det: Det kan vanligtvis lösas med vila och is-kompressioner. Tänj också senorna för att slippa få smärtan igen i framtiden.

3. Löparknä

I likhet med ITBS sker löparknä när brosk i knäskålen är irriterad. Med löparknä kommer du troligen känna smärta när du springer, när du går upp och ner för trappor eller efter långa perioder av sittande, i stället för känslan av sammandragningar som ITBS orsakar.

Fixa det: Stretch och benlyft kan hjälpa löparknä. Prata med din tränare, läkare eller sjukgymnast för att få hjälp med rätt träning.

4. Meniskskada

Din menisk sitter på både insidan och utsidan av knäna och bidrar till att ge stabilitet och fördela den vikt du lägger på lederna. Ett snesteg eller fall kan skada menisken, vilket oftast resulterar i en svag svullnad av knäet (allt från omedelbart till en timme efter), och smärta när du böjer knät.

Fixa det: Det enda sättet att bekräfta en meniskskada är att träffa en läkare, som vanligtvis kikar på ditt knä med en magnetkamera. Medan vissa yttre skador kan läka med vila, kan större skador kräva kirurgi.

5. Ligamentskador

Skador i dina ligament (ledband) kan hända av ett antal orsaker, såsom att vrida knät annorlunda (om du snubblar när du springer) eller att behöva stanna plötsligt i mitten av ett steg.

Fixa det: Om du hör en smäll och upplever plötslig eller extrem smärta, eller har svårt att sätta någon vikt på benet, kan du ha fått en ligamentskada och bör träffa en läkare så snart som möjligt för det bästa tillvägagångssättet och för att få en rehabiliteringsplan.

6. Stukning

Om du känner dig lite seg och öm i allmänhet kan knäna ta mer skada av din träning än vad de orkar. Kanske gjorde de extra kilometrarna, eller ett fall att ditt knä hamnade fel och stukades.

Fixa det: Vila, is, och höjda knän är bra. Att linda knät är också viktigt, bara inte för hårt, eftersom det kan orsaka mer svullnad. Receptfria läkemedel kan också bidra till att minska inflammation och smärta så att du kan vara tillbaka på fötterna snabbare.

Foto: All Over Press