Orolig för väggen? Här är tipsen som stoppar utmattningen i tid

Känner du dig stressad? Funderar du på om det börjar bli skadligt? Så här svänger du om innan kraschen – och här är sakerna du MÅSTE göra tid för i livet.

Läs också: Underbara Clara: Det här hade jag velat veta innan jag blev utmattad

De flesta av oss tål rätt mycket stress, i synnerhet om arbetsuppgifterna är stimulerande och intressanta.

– Stress som sådan är inte farlig. Vi är byggda för att stressa. Det kan till och med kännas lustfyllt, säger Giorgio Grossi, forskningsansvarig på Stressmottagningen i Stockholm.

Problemen kommer när vi håller en hög stressnivå under veckor, månader och år, helt utan vila och nedvarvning – och när vi dessutom börjar sova dåligt.

Läs också: Kalla händer och hudproblem – 11 vanliga problem som kan bero på stress

Ofta biter vi ihop, intalar oss att vi inte alls mår dåligt och börjar självmedicinera värktabletter, niktotin, koffein, socker, alkohol…

– Man saknar rutiner för sömn, mat, träning, fritid och umgänge – man prioriterar bort allt som gör en frisk. Eftersom man raderat allt som heter återhämtning från livet återstår enbart slitage. Då är det en naturlag att man går in i väggen så småningom.

Hur gör man då för att bromsa innan?

– Det handlar om att byta livsstil. Det funkar inte att ta en viloperiod och sedan köra på som vanligt.


Stressad? Här är råden som hjälper dig

1. För dagbok över stressen
Vad kan du undvika eller ändra? Har du problem som stressar dig? Sätt dig med papper och penna, definiera problemet, brainstorma kring lösningar – och agera.

2. Gör tid för vila
Vi behöver mellan sex och nio timmars sömn per natt. Träna också på att ta pauser och göra en sak i taget. Försök ta ledigt om det behövs.

3. Skapa rutiner

Ät regelbundet, träna – men ta inte ut dig.

4. Skratta!
Unna dig att umgås avspänt – inte kravfullt – med familj och vänner, nöjen, hobbies och kreativitet.

5. Ställ krav på jobbet

Be din chef om hjälp att avlasta, avgränsa och prioritera. Du behöver en tydlighet kring dina mål och vad som är good enough.

6. Våga säga nej

Sätt gränser både privat och på jobbet, som att inte svara på mejl direkt eller på kvällarna, inte jobba mer än du hinner med och inte säga ja till alla som ber om hjälp.

7. Växla hela tiden mellan aktivitet och återhämtning

Har du joggat är återhämtning att få sitta ner, kanske lösa problem. Men när du gjort det i 50 minuter är återhämtning allt som ger knoppen vila: Att resa på dig, byta miljö, kanske gå och hämta en kopp kaffe, prata med någon, meditera.

8. Tänk omväxling även när du är ledig

Det är alltså inte en bra idé att sitta en hel dag och titta på tv, läsa en bok eller scrolla planlöst på mobilen.

9. Prata med andra

Bolla kring din stress med en vän, mentor eller psykolog. Vid behov, sök hjälp på vårdcentral eller via företagshälsan.

Läs också: Flora Wiström: Min stress smittar av sig på mina relationer – nu får det vara nog

Foto: IBL