PT-Amelies effektiva hemmaträning för hela kroppen

Du behöver inte ha ett dyrt gymkort för att träna effektivt. Baaams Amelie Håkansson ger dig ett grymt träningspass för hela kroppen.

Ibland är det enklare och bekvämare att träna i hemmets lugna vrå. Baaams PT Amelie Håkansson tipsar om övningar som stärker hela kroppen.

Läs även: Så tränar du som Jennifer Åkerman – grym hemmaträning!

1. Armhävningar med fingrarna utåt


Gör så här: Ställ dig i en klassisk plankposition, med handflator och tår i golvet. Istället för att rikta fingrarna framåt som i en klassisk armhävning, riktar du nu fingrarna ut åt sidorna, bort från varandra. Håll ryggen rak och låt nacken vara en förlängning av ryggraden. Sänk kroppen ned mot golvet och pressa sedan kontrollerat upp igen utan att lägga dig ned på golvet.
Tänk på: Behåll hela tiden spänningen i magen så att du aldrig tappar svanken.
Antal reps: 10-12 x 3 sets

2. Vindrutetorkare


Läs mer: 9 övningar för tonade ben – som ger resultaten du vill ha

˜Gör så här: Håll den fullpackade ryggsäcken i ena handen, stå helt stilla med höften och för sedan ryggsäcken ned mot golvet och gå sedan tillbaka till startpositionen. Efter 15 reps byter du sida.
˜Tänk på: Arbeta med överkroppen helt i sidled, och se upp med att falla framåt eller bakåt med överkroppen. Ta ut rörelsen ordentligt!
Antal reps: 15 x 3 sets

3. Bulgarian Split Squats


˜Gör så här: Placera en fot fram och den bakre på en höjd. Låt det främre knät vara rakt ovanför fotleden och lägg tyngden på den foten. Böj sedan det främre benet så att det bakre knät rör sig rakt ned mot golvet. Tryck ifrån upp till startposition igen.
˜Tänk på: Placera fötterna höftbrett för att lättare hålla balansen, istället för att de ställs tätt som på en lina. ˜
Antal reps: 8/ben x 3 sets

4. Flutter Kicks


Läs mer: Träna med Baaam – PT:ns bästa rumpövningar

˜Gör så här: Ligg med ryggen mot golvet. Med raka ben lyfter du varannan fot mot taket i snabba rörelser.
˜Tänk på: Håll benen helt raka med utsträckta knän.
˜Antal reps: 20 sek x 4 sets

5. Rodd med gummiband


˜Gör så här: Införskaffa ett gummiband, en bra investering som går att använda till så mycket! Fäst gummibandet under fötterna och sätt dig rakt med överkroppen snett lutat framåt. Dra gummibandet mot dig och pressa armbågarna bakåt.

˜Tänk på: Även om du lutar dig framåt måste alltid ryggen vara rak, och bak med axlarna!
Antal reps: 10 x 4 sets

Läs mer:
Fast rumpa på en kvart – effektiva övningar att göra hemma
Video för sig som vill prova yoga hemma
Magträning: 9 tuffa övningar som verkligen ger resultat

Foto: IBL